مقدمه ای بر انواع کفش ایمنی  :

کفش های ایمنی انواع مختلفی دارند که در مکان های مختلف از آن ها استفاده میشود. این کفش ها از نظر مقاومت و جنس با کفش های دیگر تفاوت هایی دارند. فایده استفاده از کفش ایمنی با زره فولادی این است که از آسیب دیدگی و قطع احتمالی انگشتان پا در موقع افتادن اجسام سنگین جلوگیری می ‌کند. کفش کار یکی از اولین ضروریات برای رعایت ایمنی کار است.

 

انواع کفش ایمنی

کفش ایمنی با سر پنجه فولادی با زیره پی یو ( pu ) یا پلی یورتان: این کفش­ها سبک، ضد لغزش و ضد سایش هستند و از رایج­ترین انولع کفش­های ایمنی مورد استفاده در خط مونتاژ کارخانه­ها می­باشند. درجه ذوب مواد استفاده شده در این کفش 80 درجه سانتی گراد است بنابراین در محیط­های نفتی و روغنی و اسیدی کم قابل استفاده هستند.

کفش ایمنی با سرپنجه فولادی با زیره تی پی یو- پی یو ( pu-tpu ): در محیط­هایی که غلطت اسید بالاتر است و امکان ساییدگی و حرارت بیشتری وجود دارد و یا در محیط­های ماشین کاری که از آب صابون استفاده می­شود زیره پی یو مقاوت کمی دارد. بنابراین استفاده از ترکیب دولایه با مواد پی یو برای این محیط­ها مناسب­تر است. درجه ذوب این مواد 170 درجه سانتی گراد است و دارای وزن بالاتری هستند.

کفش ایمنی با زیره RUBER (لاستیک): در محیط های کاملا اسیدی مثل اسید سولفوریک ۹۸ درصد و همچنین برای حرارت های بسیار بالا مثل کنار کوره های ذوب کفش ایمنی با زیره RUBER مناسب است. نقطه ذوب این نوع از کفش ایمنی ۲۷۰ درجه درجه سانتی گراد می باشد و سنگین تر از سایر کفش­ها می­باشند.

کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت: در برابر جریان الکتریسته (عایق برق) از این نوع کفش استفاده می­شود که به دو صورت کفش محافظ فشار ضعیف و محافظ فشار قوی تولید می­شوند و فاقد هرگونه فلز هستند.

کفش ایمنی کانداکتیو: این نوع کفش­ها هادی جریان برق هستند و در محیط های با خطر انفجار استفاده می­شوند.

 

طبقه بندی کفش های ایمنی

کفش ایمنی بسته به محیطی که در آن استفاده می­شود می­تواند جنس متفاوتی داشته باشد که در این بخش به چند مورد از آن­ها اشاره می­کنیم:

  • کفش ایمنی پلاستیکی: این نوع کفش­ها از صدمات شیمیایی جلوگیری می کند و در محیط­هایی که آلوده به مواد شیمیایی هستند کاربرد دارند.
  • کفش ایمنی از جنس بوتیل: این نوع از کفش­ها از پا در مقابل مواد خورنده مواظبت می کند و در محیط­های اسیدی می­توان از آن­ها استفاده کرد.
  • کفش ایمنی کفه فلزی: این نوع کفش­ها در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند و در محیط­هایی که وسایل برنده وجود دارد قابل استفاده هستند.
  • کفش ایمنی پنجه فولادی: این نوع از کفش­ها از پنجه ی پا در برابر فشار و ضربه مراقبت می کند.
  • کفش ایمنی از جنس پلاستیک سخت: این کفش­ها در مقابل جریان برق عایق هستند و از برق­گرفتگی در محیط­های ناامن می­کاهند.
  • کفش ایمنی با کف پایی مخصوص: این کفش­ها از پنجه، قوزک و تمام قسمت های پا در موقع دویدن محافظت می کنند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *