بررسی کامل کفش ایمنی و اجزای آن

کفش ایمنی، نوعی کفش است که در ظاهر تفاوت خاصی با کفش­های معمولی ندارد ولی نسبت به کفش­های معمولی، وزن بیشتر و جنس مقاوم­تری دارد. و برای محافظت از پا در مقابل خطرات احتمالی و جانبی به­کار می­رود. معمولا برای تولید کفش­های ایمنی از چرم استفاده می­شود. زیرا ماده­ای طبیعی است و علاوه بر ایمنی، دوام و ماندگاری زیادی دارد.

کفش ایمنی در اوایل قرن­بیستم که حقوق کارگران و جبران خسارت­شان نیز به تصویب رسید، برای افزایش آگاهی کارگران و کارفرمایان، در زمینه­ی بهداشت و ایمنی در محل کار ایجاد شد. برای جلوگیری ضرردیدن شرکت­ها، کفش ایمنی گزینه­ی مناسب­تری نسبت­به تعویض کارگران بود. پوشیدن کفش ایمنی، صرفا برای محاظت از پا نیست و با پوشیدن آن می­توان از صدمات بسیاری جلوگیری کرد.

کفش ایمنی از چه قسمت­هایی تشکیل شده­است؟

کفش ایمنی

همان­گونه که از تصویر نیز مشخص است، کفش ایمنی از 5 قسمت اصلی تشکیل شده­است.

قسمت اول، محفظه­ی قرارگیری انگشتان است که وظیفه­ی محافظت از انگشتان پا را به عهده دارد. این قسمت، معمولا از موادی مثل کامپوزیت، پلاستیک یا آلمینیوم ساخته می­شود. از آنجایی که کفش­های ایمنی برای مصارف مختلفی ساخته­ می­شوند، می­توان گفت شرایط ساخت قسمت 1 در هر کفش ایمنی متفاوت است.

 

قسمت دوم مشخص­شده در شکل، روکش کفش را نشان می­دهد. بیشتر کفش­های ایمنی، دارای روکش­هایی صاف و براق هستند. این روکش­ها ویژگی عبور هوا را دارند و این امر باعث می­شود پوشیدن مداوم آن­ها آزاردهنده نباشد. و در هوای گرم مشکلی برای فرد پوشنده به ­وجود نیاورد. جنس این روکش از چرم است که باعث بادوام بودن آن می­شود.

 

قسمت سوم رویه­ی داخلی کفش را شامل می­شود که چون با پا  در تماس مستقیم است، مهم است از موادی تشکیل شود که قابلیت گذردهی هوا را داشته­باشد، رطوبت را جذب کند و به سرعت خشک شود.

در بیشتر کفش­های ایمنی، رویه از موادی مانند پشم یا چرم تولید می­شود زیرا تمام ویژگی­های گفته­شده را دارند.

قسمت چهارم، کفی کفش است که به گونه­ای طراحی شده­است که از پا محافظت کند. کفی کفش­های ایمنی معمولا از چرم یا پشم ساخته می­­شود، زیرا این مواد بادوام هستند، رطوبت را به­خوبی جذب می­کنند و به­سرعت خشک می­شوند و باعث می­شوند کفی­ها راحت و ایده­ال شوند.

قسمت پنجم، قسمت­های خارجی کفش است. معمولا برای ساخت قسمت بیرونی کفش، ازپلی­اورتان، TPU یا لاستیک ساخته می­شوند. البته هرکدام از این موارد، بسته به کاربردشان در کفش­های ایمنی به­کار می­روند. بنابراین هنگام خرید کفش ایمنی، این مورد را در نظر بگیرید.

برخی از کفش­های ایمنی ممکن است دارای بالشتک اضافی برای ایمنی و راحتی بیشتر پاشنه و کف پا باشند که معمولا برای کار با ماشین­آلات سنگین به­کار می­روند.

 

کفش ایمنی در برابر چه آسیب­هایی از پا محافظت می­کند؟

کفش ایمنی

انتخاب کفش ایمنی که قسمت بیرونی مقاومی داشته­باشد، بسیار حائزاهمیت است.به­خصوص اگر در محیطی کار می­کنید که مجبور به ایستادن روی اشیا تیز، مانند شیشه یا فلز هستید.

سقوط اشیا تیز، مانند چاقو روی پا یکی دیگر از خطراتی است که با انتخاب کفش ایمنی مناسب، می­توان از آن پیشگیری کرد. کفش­ ایمنی مرغوب به محافظت از پا در برابر ضربه کمک می­کند. قسمت اول که محفظه­ی حفاظت از کفش ایمنی است، به شما کمک می­کنید اگر پای­شما زیر وسیله­ای گیر کرد، به آسانی پای خود را آزاد کنید.

 

کفش­ ایمنی می­تواند از پای شما در برابر خطراتی مانند برش محافظت می­کند. اگر شما در کار خود، مجبور به انجام کارهایی مانند بریدن و کار با دستگاه­هایی مانند اره­برقی هستید، می­توانید با انتخاب کفش ایمنی مرغوب خطرات ناشی از کار با این دستگاه­ها را کاهش دهید.

کفش ایمنی می­تواند در برابر برق­گرفتگی از پاهای شما محافظت کند. تجمع الکتریسیته­ساکن می­تواند باعث وارد شدن شوک به بدن بشود اما کفش ایمنی رسانا می­تواند مقدار الکتریسیته بدن را کاهش دهد.

از طرف دیگر، کسی که با برق کار میکند، باید از کفش­ ایمنی غیررسانا استفاده کند زیرا این کار از ورود بار الکتریکی به بدن جلوگیری می­کند.

کفش ایمنی

وجود حفره­های فراوان در زیره  کفش ایمنی باعث جلوگیری از آسیب­هایی مانند لغزش­ می­شود.

اما باید توجه کنید زیره­ی کفش ایمنی را متناسب با محیطی که در آن کار می­کنید انتخاب کنید.

اگر شما در محیطی کار می­کنید که با فلزات مذاب یا مواد شیمیایی سروکار دارید و در معرض آسیب­های جدی سوختگی قرار دارید، با انتخاب کفش ایمنی مناسب مناسب می­توانید تهدیدات حاصل از سوختگی را تا حد چشم­گیری کاهش دهید.

 

استفاده از کفش ایمنی در چه حرفه­هایی ضروری است؟

کفش ایمنی برای کلیه­ ها کارهایی که نیاز به محافظت از پا دارند، از آشپزخانه گرفته تا ساخت­وساز و انبارداری و کارخانه، ممکن است  به­کار رود. کفش­های ایمنی متناسب با شرایط ایمنی هر محیط ساخته می­شوند. تمام کفش­های ایمنی از نظر سازگاری با محیط و داشتن معیار­های خاصی درجه­بندی می­شوند.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *