کفش­های پاشنه ­بلند

کفش­ پاشنه ­بلند ، نوعی کفش است که در آن پاشنه­ پا به میزان قابل­توجهی بالاتر از انگشتان قرار می­گیرد و باعث کشیده­تر دیده­شدن پاهای شما می­شود. کفش­های پاشنه ­بلند زیادی در دنیا وجود دارد که شما می­توانید در سبک و رنگ و مدل دلخواه­تان آن­ها را تهیه کنید. اما پشت ظاهر شیک و زیبای این کفش­ها، معانی فرهنگی ظریفی مخفی شده­است.

تاریخچه­ کفش­های پاشنه ­بلند

کفش­ پاشنه ­بلند

کفش­های پاشنه­بلند دارای قدمت تاریخی هستند و سابقه­ استفاده از آن­ها به قرن دهم برمی­گردد. جالب است بدانید که سواره­نظامان پارسی برای عبورکردن از رودخانه از کفش­های پاشنه ­بلند استفاده می­کردند. کفش­های پاشنه ­بلند کفش محبوب گاوچران­ها و تیراندازان نیز محسوب می­شد. می­شود گفت پوشیدن کفش­های پاشنه­ بلند نشانه­ی ثروتمند بودن آن افراد بود.

در دوران پادشاهی لویی چهاردهم، پوشیدن کفش پاشنه­ بلند برای مردان طبق قانون تغییر کرد. کلوز کارل در کتاب خود آورده است که اشراف و شاهزادگان کفش­هایی با اندازه پاشنه­ی 2 اینچ و مردم عادی کفش­هایی با اندازه­ی 1 اینچ می­پوشیدند. تفاوت اساسی که در کفش­های پاشنه بلند زنانه و مردانه وجود داشت این بود که پاشنه­ کفش­های مردانه ضخیم و پاشنه­ کفش­های زنانه نازک و ظریف بود. با گسترش علم و منطق در اروپا، مردان کم­کم از پوشیدن کفش­های پاشنه ­بلند دست کشیدند و هنر و ظرافت در کفش­های پاشنه­ بلند زنانه تجمیع شد.

کفش­ پاشنه ­بلند

طراحی کفش­های پاشنه ­بلندی که در دهه­ 1600 تا اواخر 1720، در فرانسه تولید می­شد، به گونه­ای بود که فشار ناشی از وزن بدن روی کف پا متمرکز می­شد و با پارچه­ای توری تزئین می­شد. از دهه 1730 کفش­های پاشنه ­بلند با پاشنه­ی ضخیم محبوب شد. و از دهه 1750 به بعد، کفش­های پاشنه­ بلند با پاشنه­های بلندتری عرضه شد.

مضرات پوشیدن کفش پاشنه ­بلند

با این­که کفش­ پاشنه­ بلند در میان خانم­های شیک و طرفدار استایل رسمی از محبوبیت خاصی بر خوردار است اما ضررهایی نیز برای بدن دارد. به همین دلیل پوشیدن طولانی مدت آن اصلا توصیه نمی­شود.

هنگامی که شما کفش پاشنه ­بلند می­پوشید، پا در وضعیت طبیعی خود، قرار نمی­گیرد. این وضعیت غیرطبیعی، ممکن است گردش خون به پاها را مهار کند. فشار زیاد ناشی از پوشیدن کفش­های پاشنه ­بلند روی پاشنه­پا می­تواند منجربه پاره شدن  تاندون آشیل که مسئول اتصال ماهیچه­های ساق پا به پاشنه است بشود. حفظ اعتدال در پوشیدن کفش­های پاشنه­ بلند این اثرات نامطلوب را به حد زیادی کاهش می­دهد.

اگر شما طرفدار پوشیدن کفش­های پاشنه­ بلند هستید، کافی است تعداد روز­های استفاده از آن­را کاهش دهید. اگر با پوشیدن کفش پاشنه ­بلند، در ناحیه­ی پا و مچ، احساس ناراحتی می­کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

همان­طور که گفتیم، کفش­های پاشنه ­بلند علی­رغم زیبایی و شیک بودن، ممکن است باعث آسیب­رسیدن به بدن شما شوند. قسمت­هایی از بدن که تحت تاثیر پاشنه­ی پا قرار می­گیرند عبارتند از

  • اتصالات مچ پا
  • تاندون آشیل
  • قوزک­ پا
  • زانوها و کمر

تاندون آشیل، تاندونی است که وظیفه­ی اتصال ماهیچه­های ساق پا به مچ­پا را دارد، ممکن است با سایش طولانی مدت، در اثر پوشیدن کفش­ پاشنه بلند، کوتاه یا سفت شود.

زانو­ها: پاشنه­ی بلند باعث می­شود زانو­ها به طور مکرر، خم شوند و روی آن­ها فشار وارد شود

کمر: مهره­های کمر و ستون فقرات که ممکن است در اثر فشار ناشی از کفش­های پاشنه­بلند دچار آسیب شوند.

 

بیماری­هایی که در اثر پوشیدن کفش­پاشنه بلند ایجاد می­شود

پینه­ زدن پا

پینه زدن پا

میخچه

خار پاشنه

برآمدگی استخوان به­خصوص در مفصل متاتارس و بند اول انگشت پا و به­ویژه در شصت پا،  که منجر به کج شدن شصت به سمت پا می­شود.

Morton’s Neuroma که به حالتی گفته می­شود که بافت اعصاب یکی از انگشتان پا ضخیم می­شود. در این حالت شما همیشه احساس می­کنید سنگ­ریزه­ای زیر پنجه­ی پای شما و معمولا زیر انگشتان دوم و سوم پا قرار گرفته است.

خار پاشنه

 

 

اگر می­خواهید پاشنه ­بلند بپوشید و به پاهایتان آسیب زیادی وارد نشود، سعی کنید روز­های استفاده از آن را محدود کنید. سعی کنید از کفش­های پاشنه ­بلند با پاشنه­ی ضخیم به جای پاشنه­های نازک استفاده کنید، تا وزن بدن به­طور مساوی در پاهایتان تقسیم شود. علاوه بر آن، سعی کنید از ترفندهایی که در ادامه­ی مقاله ذکر خواهد شد استفاده کنید.

 

  1. مطمئن شوید سایزکفش درستی برای پاهایتان انتخاب کرده­اید

 

کفش پاشنه بلند

 

سایز مناسب در انتخاب کفش پاشنه ­بلند، بسیار حائز اهمیت است. وقتی قصد خرید کفش پاشنه بلند دارید، آن را بپوشید و کمی با آن در مغازه راه بروید. دقت کنید پاشنه پا درون کفش نباید رو به جلو لیز بخورد و قسمت جلوی کفش در ناحیه شست و انگشتان هم نباید تنگ باشد. با رعایت این نکات می­توانید آسیب­های ناشی از آن را به شدت کاهش دهید.

  1. از روزنامه برای منعطف­ شدن کفش استفاده کنید

جنس بعضی از کفش‌ها به نوعی است که پوشیدن­شان به سختی انجام می‌شود. برای اینکه انعطاف و نرمی کفش پاشنه بلند خود را بیشتر کنید، چند تکه روزنامه بردارید و آنها را مچاله کنید. روی روزنامه‌ها آب بپاشید و آنها را درون کفش قرار دهید. کفش‌ها را برای چند روز به همین شکل و در گوشه‌ای از کمد رها کنید. با این روش کفش‌ها نرم‌تر و راحت‌تر می‌شوند. بهتر است این ترفند را یک هفته قبل از روز موعود انجام دهید.

  1. از پودر بچه استفاده کنید.

پودر بچه  نوعی کانی است .این پودر سفید رنگ خاصیت ضد تعریق دارد و باعث نرمی پوست می‌شود. مقداری از پودر بچه را درون کفش پاشنه بلند خود بریزید و مقداری را هم روی کف پاهای خود بمالید. این راهکار از تعریق و رطوبت پا جلوگیری می‌کند و باعث راحتی بیشتر پاها می‌شود. با استفاده کردن از پودر تالک از تاول زدن انگشتان پا هم خلاص می‌شوید.

  1. کفش را سمباده بکشید

کفش پاشنه بلند

زمانی که کفش‌ها نو و جدید هستند، باید در حین راه رفتن احتیاط بیشتری داشته باشید. به دلیل اینکه کف کفش تازه و صیقلی است، حالت لغزندگی بیشتری دارد و ممکن است باعث زمین افتادن یا لیز خوردن شما شود. پس چه کار می‌توان انجام داد؟ یک ورق سمباده بردارید و کف کفش را کمی سمباده بکشید تا ناهموارتر شود. همچنین می‌توانید با استفاده از چاقو یا قیچی روی کف کفش چند خط و زخم به وجود آورید. روش دیگری هم برای ناصاف کردن کف کفش وجود دارد. کمی آب گازدار روی کف کفش بریزید و مقداری آب لیمو و شکر به آن اضافه کنید. این ترکیب باعث خدشه‌دار شدن سطح می‌شود و لغزندگی آن را از بین می‌برد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *