انگشت چکشی عارضه­ای است که در اغلب مواقع انگشت دوم پا را تحت تاثیر قرار می­دهد که معمولا از پوشیدن کفش نامناسب یا در اثر مشکلات ساختاری پا ناشی می­شود.  تشخیص و درمان این عارضه در اوایل بیماری بسیار مهم است زیرا با گذشت زمان این عارضه وخیم­تر شده و درمان آن سخت­تر می­شود تا جایی که ممکن است نیازمند جراحی باشد.

انگشتان پا وظیفه تعادل پا راه رفتن را به عهده دارند. انگشت شصت از دو استخوان تشکیل شده ولی بقیه انگشتان پا از سه استخوان تشکیل شده­اند. انگشت چکشی در اثر خم شدن مفصل میانی به وجود می­آید.

انگشت چکشی معمولا دو نوع است

انگشت چکشی منعطف که در آن خم کردن یا تکان دادن مفصل ممکن است و نشان­دهنده این است که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد.

انگشت چکشی غیر منعطف که درآن حرکت مفصل خیلی سخت و غیرممکن می­شود و برای رفع آن معمولا نیاز به جراحی است. انگشت چکشی سخت در اثر فشار بیش از حد به مفصل و خارج شدن مفصل از محور اصلی رخ می­دهد.

چه عواملی موجب عارضه انگشت چکشی می­شود؟

تغییرات ساختاری عضلات و تاندون­هایی که باعث فشار به انگشتان می­شوند، از عوامل اصلی ایجاد انگشت چکشی هستند. عضلات موجود در هر انگشت به طور هماهنگ با هم کار می­کنند و زمانی که این هماهنگی از بین می­رود، انگشت چکشی رخ می­دهد. این عارضه در انگشت دوم کنار انگشت شصت شایع­تر است.

برخی دیگر از علل انگشت چکشی عبارتند از:

  • ژن
  • برخی نقص ­های ساختاری ممکن است از طریق ژن به ارث برسند. احتمال این عارضه در برخی از افراد که کف پای صاف یا قوس بیش­ از حد پا دارند نیز بیشتر است.
  • آرتروز
  • دیابت
  • آسیب رسیدن به پا در اثر پوشیدن کفش­ های تنگ و نامناسب

درمان انگشت چکشی

کفش مناسبی بپوشید

کفش مناسب تاثیر فوق­العاده­ای در جلوگیری از آسیب رسیدن به پا دارد. اگر احساس می­کنید کفش شما مناسب نیست یا در معرض آسیب­هایی مانند کفش چکشی قرار دارید، حتما کفش خود را عوض کنید و از کفش­هایی استفاده کنید که از فرم پای شما حمایت می­کنند، متناسب با قوس پای شما ساخته شده­اند و پاهایتان داخل آن­ها احساس راحتی می­کنند.

کفی مناسب

کفی مناسب

استفاده از کفی ­هایی که راحت هستند و باعث احساس راحتی کفش یا انگشتان می­شوند، می­توانند در پیشگیری از آسیب­های مفصلی موثر باشند. پدهای مخصوص، کفی­های حمایت کننده از قوس پا و تیوپ­های مخصوص پنجه پا از این قبیل محصولات هستند.

توجه به هر گونه آسیب از قبیل پینه یا میخچه

حواستان به آسیب­ های پا از قبیل پینه یا میخچه باشد و در صورت بروز این مشکلات حتما اقدام به درمان آن کنید اما توجه داشته باشید هرگز میخچه را از پاهایتان جدا نکنید زیرا باعث عفونت می­شود.

بانداژ انگشت چکشی

بانداژ انگشت چکشی

از یک نوار باریک کمک گرفته و به‌آرامی انگشت شست پا (یا انگشت مجاور انگشت چکشی)، و سپس انگشت چکشی و پس‌ازآن انگشت مجاور را ببندید. این کار باعث می‌شود به‌آرامی انگشت پای چکشی در موقعیت طبیعی خود قرار بگیرد. اما توجه داشته باشید صاف شدن انگشت دائمی نخواهد بود.

تمرینات رفع انگشت چکشی

در انجام این تمرین روی یک صندلی نشسته و نیمی از پای آسیب­دیده خود را روی حوله­ای در زمین بگذارید. پاشنه خود را روی زمین قرار دهید و سعی کنید با استفاده از انگشتان­تان حوله را جمع کنید. برای تمرینات بیشتر از پزشک یا فیزیوتراپیست خود کمک بگیرید.

هم­چنین می­توانید چند تیله روی زمین قرار دهید و با انگشتان خود تیله­ ها را جمع کنید.

هم­چنین می­توانید از روی یک سطح صاف ایستاده و پنجه پای خود را کمی بلند کنید و با انگشتان پا به آرامی روی سطح ضربه بزنید.

اگر احساس کردید دچار عارضه کفش چکشی شده­اید یا در معرض این خطر قرار دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و از اقدامات و ورزش­های درمانی برای معالجه یا پیش­گیری استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *