شاید شما هم تا به حال به این فکر کرده­اید که چه تفاوتی بین کفش ­های دست­ دوخت و کفش معمولی وجود دارد. در این مقاله، بررسی کاملی از کفش ­های صنعتی و دست دوز آورده شده است.

کفش های صنعتی

کفش ­های صنعتی غالبا توسط ماشین ­آلات ساخته می­ شوند به این صورت که الگوی آن­ها توسط دستگاه برش داده می­شود . این امر باعث می­شود قسمت­ هایی از چرم که در برش مورد استفاده قرار نمی­گیرند، بلااستفاده و اسراف شوند. برای جلوگیری از اسراف چرم، معمولا از چرم­های مصنوعی و فراوری شده استفاده می­شود. چرم مصنوعی دوام کافی ندارد و در برابر سرما و گرما دچار ترک­ خوردگی می­شود.

می­توان گفت فقط 95 درصد از کفش ­های چرمی صنعتی از چرم ساخته شده­اند و این ادعا فقط در مورد برندهای معروف چرم صادق است.

این مسئله زمانی مهم می­شود که برای دوخت کفی و رویه کفش از موادی مانند فایبرگلاس و پلاستیک استفاده می­شود. پلاستیک به خودی خود بد نیست حتی می­تواند عایق خوبی در برابر باران و آب باشد اما از آنجایی که پای ما مدت زیادی داخل کفش می­ماند، کفش خوب کفشی است که منعطف با فرم پا باشد و از آنجایی که فایبرگلاس این انعطاف را ندارد باعث آسیب رسیدن به پاهای شما می­شود.

این­جا اهمیت استفاده از کفش چرمی مشخص می­شود. چرم به علت انعطافی که دارد مشکلی در فرم گیری به وجود نمی­­آورد و به علت دوامی که دارد می­تواند کاربردی طولانی مدت داشته باشد.

تفاوت کفش­های معمولی و کفش­های دست دوز چرمی

تاریخچه کفش چرم

حدودا به پنج هزار سال پیش و به کشور مصر برمی گردد. در آن زمان نوع کفش نشان از طبقه اجتماعی و اقتصادی افراد داشت. شکل کفش ها در دوره های مختلف دستخوش تغییر می شد. صندل، کفش های رو باز، کفش های رو بسته، کفش های نوک تیز، کفش های نوک پهن، کفش های پاشنه دار و… تعدادی از کفش های مرسوم آن زمان بودند. در قرن چهارده میلادی چرم دباغی شده و پارچه پدیدار شدند و به همین علت قرن 14 را قرن آغاز مد می دانند. بین قرون 10 تا 19 شکل کفش ها تغییرات زیادی داشت؛ ولی بیشترین تغییر در قرن 18 میلادی بود که با پایان انقلاب کبیر فرانسه افراد به به دنبال برابری و تسائی حقوق زن و مرد بودند. به همین دلیل پاشنه از کفش های زنان حذف شد و همه کفش ها راحتی شدند.

کفش های دست دوز چرمی

در کفش ­های دست دوز، چرم در قسمت زیرین به کفش میخ می­شود. برای این کار باید مطمئن باشید که چرم انعطاف کافی برای پوشاندن تمام قسمت ­های کفش را دارد. این کار در کفش­ های صنعتی توسط ماشین­ آلات روی کفش انجام می­شود، مشکل این روش این است که برای منعطف شدن چرم 20 دقیقه آن را در آب نمک می­خوابانند تا چرم نرم و منعطف شود. دستگاه فقط یک بار می­تواند چرم را روی کفش بکشد و اگر این کار به درستی انجام نگیرد، سطح کفش یکنواخت نخواهد شد.

همچنین در روش دوخت دستی، کفش به­ طورطبیعی طی 3 روز خشک می­شود این روش به آن­ها ماندگاری بیشتری می­بخشد.

در روش دوخت دستی، چون تمام کارها به صورت اهسته و با نیروی انسانی صورت می­گیرد، کنترل کیفیت، بیش­تر رعایت می­شود.

در کفش ­های تولید انبوه، از آنجایی که کل کارها با دستگاه و ماشین­آلات ساخته می­شود، پرداختن به ظرافت­های دستی کم­تر دیده می­شود اما کفشی که توسط نیروی انسانی تولید شود ظرافت و طرح­های جزئی بیشتری دارد.

 

تفاوت کفش­های معمولی و کفش­های دست دوز چرمی

 

یکی از بزرگ­ترین مزایای کفش ­های دست­ دوز این است که شما می­توانید آن­ها را در سایز و طرح مورد نظر خود سفارش دهید و نیازی نیست زمان زیادی را صرف پیدا کردن کفش دلخواه خود بکنید.

انتخاب کفش و استایل شخصی، پرسنال برندینگ خاصی به شما می­دهد و به مقام و اعتبار شما اضافه می­کند. اما نمی­شود نتیجه گرفت همیشه کفش ­های دست­ دوز بهتر از کفش­ های صنعتی هستند. انتخاب کفش تا حد زیادی به نوع استفاده شما دارد و شما باید بسته به نوع فعالیت و کاربردی که کفش­ ها برایتان دارند، کفش مناسب خود را انتخاب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *