یکی از شایع‌ترین علل کمر درد، کفش نامناسب است است

انتخاب کفش مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای سلامتی است. همان­طور که می­دانید، پا به منزله قلب دوم و یکی از عضوهای حیاتی بدن است که کل وزن بدن و فشار ناشی از راه رفتن را تحمل می­کند. جالب است بدانید فشاری که از سمت زمین به پا هنگام راه­ رفتن وارد می­شود، دو برابر وزن بدن است و اگر این فشار با پوشیدن کفش نامناسب ترکیب شود، سلامتی پا و بدن را تهدید کرده و مشکلات جدی به بار خواهد آورد. بنابراین لازمه پیش­گیری از این آسیب­ها، شناخت ویژگی­های کفش استاندارد و رعایت این نکات هنگام خرید کفش است.

تاثیر کفش نامناسب بر بدن

متاسفانه بسیاری از مردم به این علت که تاثیر کفش نامناسب در سلامتی و ارتباط آن با سایر اندام­ها را نمی­دانند، در انتخاب کفش مناسب کاهلی می­کنند. در صورتی که نمی­دانند این کفش غیراستاندارد حتی ستون فقرات آن­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد و در طولانی مدت باعث آسیب دیدن مهره­ها و ستون فقرات و در نتیجه ایجاد کمردرد­های مزمن خواهد شد.

فرم بعضی کفش­ها طوری طراحی شده که باعث می­شوند بدن شما هنگام راه رفتن یا دویدن در وضعیت غیرمتعادلی قرار گیرد و حالت صحیح و طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار می­دهند و برخی کفش­ها حالت ایده­ال به فرم بدن داده و به حفظ شکل بدن کمک می­کنند. بنابراین برای این­که بتوانید کفش مناسبی انتخاب کنید تا از دردهای ناشی از پوشیدن کفش نامناسب مانند کمردرد، زانو درد و … جلوگیری کنید، ابتدا باید ویژگی کفش مناسب و متناسب با فرم پا را بدانید.

قبل از هر نکته به این موضوع توجه داشته باشید که وزن بدن و فشاری که در اثر فعالیت به پا وارد می­شود، در هر حالتی یکسان نیست و وقتی شما به فعالیت­های سنگین مانند پیاده­روی، دویدن و به طور کلی ورزش می­پردازید، فشار بیشتری به زانوها، ستون فقرات و مفاصل وارد می­شود. پس کفشی که انتخاب می­کنید، باید این قابلیت را داشته باشد که شوک و فشار ناشی از فعالیت زیاد را خنثی کند یا تا حد متعادلی کاهش دهد تا بتوانید از فعالیت و ورزش خود نهایت لذت را ببرید.

علاوه بر این­ که کفش نامناسب می­تواند هنگام ورزش و فعالیت سلامتی پاها را تهدید کند، برخی از انواع غیراستاندارد این کفش­ها هنگام نشستن روی صندلی در محل کار نیز تاثیر خود را نشان داده و باعث خمیده شدن فرم بدن و آسیب به ستون فقرات و در نهایت کمردرد می­شوند.

چگونه کفش نامناسب باعث بروز کمردرد می­شود؟

کفش مناسب کمردرد

همان­طور که گفتیم کفش نامناسب با تاثیر روی ستون فقرات باعث مشکلات جسمی مانند کمردرد

می­شود مثلا کفش­هایی که پاشنه خیلی بلندی دارند، اصلا پاشنه ندارند یا سایز پای شما نیستند.

کفش غیر استاندارد حتی می­تواند باعث فشرده شدن دیسک و درد زانو شود و به مرور زمان ورم مفاصل را تشدید کند که این موضوع به اهمیت پوشیدن کفش استاندارد تاکید می­کند.

با این­که انتخاب کفش مناسب برای جلوگیری از کمردرد ضروری است و می­تواند از دردهای مزمن جلوگیری کند، اما اگر ستون فقرات شما دچار آسیب شد می­توانید با پوشیدن نوع مخصوصی از کفش­ها و رعایت برخی اصول، کمر درد خود را تا حد ممکن کاهش دهید. برای پیش­گیری از کمردرد از پوشیدن کفش­های زیر اجتناب کنید.

کفش ­هایی که پشتیانی کامل از قوس پا ندارند

کفش­ هایی که متناسب با فرم پای شما نیستند و از قوس پای شما پشتیبانی نمی­کنند، در ایجاد کمردرد و درد مهره­های کمر تاثیر زیادی دارند. چون قوس پا مسئولیت تحمل وزن و فشار بدن را دارد، بنابراین هنگام انتخاب کفش حتما کفشی انتخاب کنید که از فرم پای شما کاملا پشتیبانی کند.

کفش­ هایی که پاشنه خیلی بلندی دارند

پوشیدن کفش ­های پاشنه ­بلند همواره برای خانم­ های شیک­پوش وسوسه انگیز بوده و پوشیدن یک جفت کفش پاشنه­ بلند برای مهمانی یا هر مراسمی برای آن­ها در اولویت قرار دارد. باید بدانید با پوشیدن کفش پاشنه­ بلند، پاها و بدن شما در فرم غیر طبیعی قرار می­گیرند و بدن برای غلبه به این فرم غیر طبیعی و حفظ تعادل، مجبور به فشار آوردن به مهره­های ستون فقرات می­شود که نتیجه این واکنش کمردرد است. این قائده فقط برای کفش ­های خیلی بلند نیست و شامل همه کفش­هایی که اندازه پاشنه آن­ها بیش از 2 اینچ است می­شود.

کفش­ هایی که اصلا پاشنه ندارند

کفش ­هایی که اصلا پاشنه ندارند، کفش ­های مناسبی محسوب نمی­شوند زیرا باز هم نمی­توانند پشتیبانی خوبی از پاها و قوس کف پا نداشته و باعث آسیب به ستون فقرات می­شوند.

کفش مناسب کمردرد

بهترین کفش­ها برای جلوگیری از کمردرد

با این­که به نظر می­رسد انتخاب کفش مناسب که به بدن و پاها آسیب نرساند کار سختی است اما بسیاری از کفش­ها هستند که در مراکز طبی یا مطمئن معتبر به فروش می­رسند. برخی از این کفش­ها زیر نظر پزشکان و متخصصان طراحی می­شوند.

کفش مناسب کمردرد

اگر از کمردرد رنج می­برید از کفش­هایی که برای دویدن طراحی شده­اند استفاده کنید. این کفش­ها به گونه­ای طراحی شده­اند که از قوس پا به طور کامل پشتیبانی می­کنند و شوک ناشی از راه رفتن یا حرکت را خنثی کنند. علاوه بر آن با پشتیبانی از مچ پا باعث می­­شوند بدن در فرم مطلوبی قرار بگیرد و به صحیح ایستادن کمک می­کنند.

علاوه بر این کفش­ها، کفش­های ارگانیک و طبی نیز می­توانند از تحمیل فشار بیش از حد روی پاها جلوگیری کنند و در پیش­گیری از کمردرد موثر باشند.

کفش مناسب کمردرد

با این که در انتخاب کفش مناسب می­توان با رعایت نکات ذکر شده در وبسایت ما، به خوبی عمل کرد، اما اگر در انتخاب کفش مناسب دچار مشکل شدید، از مشاوران ما و پزشک خود راهنمایی بخواهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *