اندازه مناسب کفش :

شکایت در مورد راحتی کفش که منجر به عودت کالا شود، یک موضوع چالش برانگیز است. مشتریان احتمالاً با جواب فروشنده قانع نمی شوند مگر آنکه سیاست بازپرداخت وجه وجود داشته باشد. آنچه موجب عدم راحتی کفش می شود جز مواردی که یک اشکال واقعی در ساخت وجود داشته باشد مانند اتصالات بیرون زده در داخل یا دوخت ناصحیح، مربوط به اندازه کفش است. تصمیم در خصوص مناسب بودن پاخور کفش نهایتا بر عهده خریدار است. کمک فروشندگان در حد ارائه راهنمایی و توصیه است اما نمی تواند 100 درصد تضمین باشد. فروشندهای که درخصوص اندازه کفش راهنمایی می کند باید به طور صحیح اموزش دیده و تجربه کافی داشته باشد تا بتواند سطح بالاتری از تضمین را به مشتری ارائه دهد. به هر حال راحتی کفش در هنگام پرو در مغازه یا در مورد خریدهای اینترنتی در خانه، راحتی آن در درازمدت را ثابت نمی کند. به عنوان مثال شکایت در مورد تاول در ناحیه پاشنه و اولین اتصال استخوان های روی پا (اتصال انگشت بزرگ) را نمی توان پذیرفت، زیرا هیچ نشانه ای برای اشکال ساخت کفش وجود ندارد. مواد و طرح کفش مورد خاصی ندارند و در اثر استفاده صدمه ای ندیده و اشکال ظاهری ندارند . بنابراین تاول پاشنه در اثر تنگ یا بزرگ بودن کفش و سر خوردن پاشنه است. جوراب مصرف کننده نیز می تواند با گرم کردن و تعریق پا در تشدید این مشکل سهیم باشد. 
در برخی افراد علائم انحراف شست پا به داخل hallux valgus دیده می شود. در این شرایط استخوان های اول و دوم روی پا حرکت کرده و موجب بیرون زدگی وجه میانی اولین استخوان می شود. سر شست پا در جهت مخالف بیرون زدگی و به طرف دومین انگشت حرکت می کند. مطالعات نشان می دهد که ارتباطی بین hallux valgus و ویژگی های مادرزادی مانند بلند بودن اولین استخوان روی پا وجود دارد. اگرچه hallux valgus در بعضی از کودکان دیده می شود اما این مشکل اغلب در خانم هایی که سابقه پوشیدن کفش های تنگ، پاشنه بلند و نوک تیز دارند، شایع است، چرا که این کفش ها بی تردید شرایط این بیماری را تشدید می کنند. در شرایط حاد که درد مداوم وجود دارد، ممکن است عمل جراحی جهت تنظیم مجدد اتصالات و جلوگیری از رشد بی رویه استخوان توصیه شود. همواره کفش هایی که سرپنجه گرد و عمیق دارند و اندازه پا هستند جهت به حداقل رساندن ناراحتی پا توصیه می شوند. 
با در نظر گرفتن محصولاتی که دارای راحتی خاص با عملکرد ویژه برای سلامتی و تندرستی هستند، بحث در مورد شکایت از سلامتی پا پیچیده خواهد بود. صندل های راحتی، کفش های راحتی، کفش های آناتومیک بدون ساختار، ابزارهای ضدتعرق ساق (خمیدگی ساق پا به داخل) و … می توانند برای خیلی از مصرف کنندگان راحت باشد و تنها در موارد معدودی باعث ناراحتی شوند. 

منبع: ماهنامه تخصصی، خبری، پژوهشی، فنی و مهندسی صنعت کفش- شماره 248

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *