کفش مناسب کوهنوردی چه ویژگی­ هایی دارد؟

کفش کوهنوردی یکی از مهم­ترین تجهیزاتی است که نقش مهمی در سلامت کوهنوردان دارد به همین دلیل، باید در انتخاب آن نهایت دقت و ریزبینی را داشت. اگر کفشی که برای کوهنوردی انتخاب می­کنید، مناسب نباشد، کل لذت کوهنوردی را ازشما خواهد گرفت. در این مقاله به فاکتورهای مهم در انتخاب کفش کوهنوردی اشاره خواهیم کرد.

قبل از انتخاب کفش کوهنوردی، بهتر است مشخص کنید که کفش کوهنوردی را برای یک کوهنوردی حرفه­ای و در کوه­های مرتفع می­خواهید یا برای گشت­وگزار در تپه­ها. برای کوهنوردی در زمستان می­خواهید یا تابستان؟ پرسیدن این سوالات و مشخص کردن آن­ها به شما کمک می­کند کفش مناسبی را انتخاب کنید و یک خاطره عالی از یک کوهنوردی بسازید.

کفش مناسب کوهنوردی در تابستان

کفش­های بدون استوک و با کف صاف به شما این امکان را می­دهد که آسان­تر حرکت کنید به همین دلیل اگر قصد شما بیشتر پیاده­روی است تا کوهنوردی، از کفش­هایی که کف صاف و بدون استوک دارند، استفاده کنید.

کفش مناسب کوهنوردی در زمستان

برای راه رفتن در شرایط برف و یخبندان باید از کفش­های استوک­دار و ساق بلند که از 2 لایه چرم ساخته شده، استفاده کرد. بنابراین برای کوهنوردی در زمستان باید از این نوع کفش­ها استفاده کرد.

 

در انتخاب کفش کوهنوردی باید به چه فاکتورهایی توجه کرد؟

ضدآب بودن

کفش کوهنوردی باید ضدآب باشد، یعنی آب نتواند داخل پارچه­ای که کفش از آن تشکیل شده، نفوذ کند.

اگر کفش ضدآب نباشد، نمی­تواند در شرایط برفی و بارانی مقاومت کند و کار شما را سخت خواهد کرد.

جنس رویه

کفش­ های کوهنوردی مرغوب، علاوه بر ضدآب بودن، دارای رویه­ای مقاوم در برابر سایش هستند که از آسیب­دیدن زودهنگام آن­ها جلوگیری می­کند.

زیره کفش

همان­طور که گفته شد مشخص کردن کاربرد کفش ازقدم­ های اولیه انتخاب کفش است. کفشی که انتخاب می­کنید، باید زیره مناسب با محیطی که به کار خواهد رفت داشته باشد. مثلا با چه نوع فناوری تولید شده باشد، دارای برآمدگی باشد یا نه؟

لایه میانی

نکته دیگری که در خرید کفش مناسب کوهنوردی مهم است، لایه میانی است که اگر جنسی با مواد خوبی مانند EVA داشته باشد، باعث می شود شما کمتر احساس خستگی کنید.

سبک یا سنگینی کفش

میزان سبک یا سنگینی کفش باید متناسب با فعالیتی باشد که شما انجام می­دهید. کفشی که برای کوهنوردی انتخاب می­کنید باید سبک باشد تا بتوانید راحت­تر گام بردارید. اگر یک کفش کوهنوردی بیش از حد سنگین باشد، کوهنوردی را برای شما دشوار خواهد کرد.

قابلیت حفظ دما و تنفس

دو ویژگی حفظ دما و تنفس از ویژگی ­هایی هستند که هر کفس استاندارد کوهنوردی باید داشته باشد. کفش ­های کوهنوردی باید از پارچه ­ای درست شده ­باشند که قابلیت تنفس دارد تا از تعریق زیاد سطح پوست جلوگیری کند و به خنک شدن پاها کمک کند. ویژگی تنفس پارچه کفش بیشتر در کفش­های کوهنوردی مخصوص تابستان مهم است و کفش­های کوهنوردی که در زمستان به کار می­روند، باید بیشتر از قابلیت تنفس، به گرم­ نگه داشته شدن پاهایتان کمک کنند تا پاها دچار سرمازدگی نشوند.

ویژگی کفی کفش­ های کوهنوردی

ویژگی کفی کفش­های کوهنوردی

کفی از قسمت­ های مهم کفش است که نقش زیادی در مناسب بودن کفش کوهنوردی دارد. کفی باید ضربه­ گیر باشد و اصطکاک خوبی داشته باشد تا بتوانید راحت راه بروید. همچنین مقاومت و انعطاف­ پذیری خوبی داشته باشد و در شرایط سخت دچار آسیب­ دیدگی نشود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *