کفش طبی صفرتا صد

 

کفش طبی کفشی است که امروزه کاربرد فراوانی حتی توسط کودکان دارد. کفش طبی به‌طور خاص برای اصلاح ساختار پا، مچ پا و کف پا طراحی‌شده است و چیزی که کفش‌های طبی را از کفش‌های معمولی روزمره جدا می‌کند، ویژگی‌ها و کارکردهای پزشکی هستند. کفش‌های طبی، نقش مهمی در حفظ تحرک پا دارند و همه مردم ازجمله کسانی که هیچ‌گونه ناهنجاری در پا ندارند، می‌توانند به‌راحتی از کفش طبی استفاده کنند. از ویژگی‌های کفش‌های طبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اندازه مناسب کفش طبی

کفش‌های طبی، کفش‌هایی هستند که به شکل طبیعی کف پای شما طراحی‌شده‌اند تا ثبات و راحتی را برای افراد دچار درد پا، مچ پا یا زانو هستند فراهم کنند. معمولاً کفش‌های طبی در اندازه‌ها و عرض‌های بیشتری ساخته می‌شوند تا بتوانند برای مشکلات پا و بیماری‌های مختلف پا ازجمله میخچه و پینه و موارد دیگر مفید باشند.

کفی کفش طبی

وقتی افراد از کوه بالا می‌روند یا از جایی می‌پرند ممکن است ضربه‌ای به کف پا وارد شود که کفی کفش طبی باید از استحکام کافی برخوردار باشد و بتواند شوک وارده به کف پا را جذب کند. به‌طورکلی، نیرویی که در حال راه رفتن از زمین و کف پا به بدن منتقل می‌شود، معمولاً حدود دو برابر وزن بدن است، بنابراین‌، کفی کفش می‌تواند نقش مهمی در انتقال و پخش نیرو از زمین به کف پا و درنهایت به بدن داشته باشد و اینکه کفه کفش طبی باید قابل تعویض باشد تا بتوان با عوض کردن آن، اندازه و حجم کفش را کم‌ و زیاد کرد تا وقتی پا ورم کرد، بتوان جا برای آن باز کرد و یا کفی ساده را با کفی‌های درمانی جایگزین کرد. کفش مرطوب می‌تواند موجب ابتلای پا به بیماری های قارچی باشد پس وقتی پا عرق کرده و کفش را نمناک می‌کند، کفی قابل تعویض در کم کردن رطوبت کفش می‌تواند مؤثر باشد.

 

کفش طبی

رویه‌ی کفش طبی

رویه کفش طبی باید انعطاف‌پذیر و از جنس چرم باشد تا بتواند سرما و گرما را به‌خوبی به پا منتقل کند و تهویه هوا به‌خوبی انجام شود و بوی عرق در کفش باقی نماند.

 

پشتی کفش طبی
پشتی کفش طبی باید سفت و محکم باشد. این استحکام توسط دست به راحتی قابل تشخیص است.

 

پاشنه کفش طبی
کفش بدون پاشنه و کفش باپاشنه بلند هر دو مضر هستند. اندازه پاشنه به‌طور متعادل باید حدود 1.5 تا 4 سانتیمتر باشد.
بهترین کفش برای خانم‌ها کفش باپاشنه 3-2 سانتیمتر با یک پنجه پهن است. هرچه پاشنه ‌بلندتر باشد فشار بیشتری را به پنجه وارد می‌کند.

سطح داخلی یکنواخت کفش طبی
با دست کشیدن به تمام سطح داخلی کفش باید متوجه شویم سطوح یکنواخت و قوس‌های نرمی در درون کفش وجود دارد. این‌چنین کفش‌هایی در موقع راه رفتن فشار کمتری را به پوست وارد می‌کنند.

یقه و زبانی کفش طبی

یقه کفش جایی است که اطراف مچ پا را می‌گیرد و زبانی کفش برگه‌ای است که در زیر بندهای کفش قرار می‌گیرد. این قسمت‌های کفش باید حاوی پدها و بالشتک‌های نرمی باشد تا فشار کمتری به پوست وارد کند.

ویژگی‌های پزشکی کفش طبی

 

  • کفش‌های طبی از نواحی اطراف قوس کف پا محافظت می‌کنند.
  • دویدن، پریدن و پیاده‌روی با کفش طبی به دلیل کاهش تورم و درد، بسیار راحت‌تر است.
  • کفش‌های طبی مانع بروز برخی از ناهنجاری‌ها پا می‌شوند.
  • کفش‌های طبی درد زیاد نواحی ساق پا و پا کمتر می‌کند.
  • کفش‌های طبی سلامت تمام قسمت‌های پا و هم‌چنین مچ پا را بهبود می‌بخشند.
  • کفش‌های طبی باعث استحکام مفصل‌های سست ناحیه مچ پا و پا می‌شوند.

کفش طبی مخصوص بچه‌ها

بچه‌ها تا زمان راه رفتن نیاز به کفش ندارند. کفش استاندارد بچه باید نرم و قابل‌انعطاف باشد. پنجه آن باید به‌اندازه کافی پهن و جادار باشد که انگشتان پا به‌راحتی در آن خم و راست شوند و جا برای رشد پنجه داشته باشد. اگر طول کفش بچه را به‌اندازه عرض یک انگشت‌بلندتر تهیه کنید جا برای رشد شش ماهه پا خواهد داشت.

پای بچه را به‌طور مرتب برای علائم فشار کفش مثل قرمزی، پینه و یا تاول نگاه کنید. برای بچه‌های کوچک کفش‌های چکمه‌ای نخرید چون پوشیدن آن‌ها برایشان مشکل است.

احتمال بسیار زیادی وجود دارد که برخی کودکان دچار انحرافاتی در ناحیه مچ یا پاشنه پا باشند یا کف پای خیلی صافی داشته باشند. بهتر است برای این کودکان، کفش طبی خریداری شود. کفش طبی، کفشی است که قوس داخلی کف پا را حفظ کند، یعنی در ناحیه کف داخلی پا قوس‌دار باشد و در ناحیه پاشنه از استحکام زیادی برخوردار باشد تا بتواند پاشنه را در وسط نگه دارد و از انحراف آن جلوگیری کند. کفش‌های پارچه‌ای، کشی یا خیلی ظریف و کفش‌هایی که چرمی نیستند، نمی‌توانند جلوی انحراف پاشنه به داخل یا خارج را بگیرند.

ویژگی‌های کفش طبی مردانه

از ویژگی‌های کفش طبی مردانه می‌توان به سبکی، رنگ جذاب، راحتی و ظاهر شیک آن اشاره کرد. پوشیدن کفش طبی برای ورزشکاران، مربی‌های ورزش، افراد که پیاده‌روی روزانه می‌کنند ضروری است. از ویژگی‌های مهم کفش طبی مردانه می‌توان به توری بودن رویه کفش طبی برای جلوگیری از تعریق پا، انعطاف‌پذیری زیره، کفی قابل تعویض، ‌طبی بودن کفی داخل کفش، اصطکاک بالای زیره‌ی کفش و یقه کفش یا همان ساق بلند اشاره کرد. کفش طبی مردانه که بسیار شیک و راحت است قطعاً پاها را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و درد محافظت کرده و به دلیل طراحی و زیبایی از کلاس و پرستیژ بالایی هم برخوردار است. کفش طبی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با بهبود جریان خون در پا و ساق پا بسیاری از دردهای ناحیه پاشنه و قوس کف‌ پا را برطرف خواهند کرد.

کفش طبی

ویژگی‌های کفش طبی زنانه

ازجمله ویژگی‌های کفش طبی زنانه می‌توان به شیک بودن آن اشاره کرد که در طرح‌‌ها، سایزها‌، جنس‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. کفش طبی سالم و بسیار راحت، بیشتر مناسب زنان بالای 40 سال هست؛ چراکه مشکلات و درد پا و ساق‌ پا معمولاً بعد از 40 سالگی در زنان نمایان می‌شود. به همین دلیل پزشکان برای جلوگیری و درمان بیماری‌های پا، پوشیدن کفش طبی را به زنان در تمام سنین پیشنهاد می‌کنند. در نظر داشته باشید که بهتر است هنگام انتخاب کفش طبی برای پیاده‌روی، از معروف بودن برند و جنس و کیفیت بالای کفش طبی مطمئن شوید و سپس خرید کنید.

با توجه به مزایای ذکر شده در مورد کفش طبی، این را هم در نظر بگیرید که تنها محل تماس هر انسانی در هنگام پیاده‌روی پای اوست. بنابراین کفش مناسب و استاندارد یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که انسان باید برای پای خود تهیه کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *