اگر در خیابان نگاهی به اطراف خود بیاندازید، مردان و زنانی را خواهید دید که اکثرشان کفش اسپرت پوشیده‌اند.  احتمالا شما هم حداقل یک جفت از این کفش پرفروش را خریده‌اید. این نوع کفش به قدری با تنوع بالا تولید و به فروش می‌رسد که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. به طوری‌که در پای افراد، رنگ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی را خواهید دید. قیمت و راحتی و البته مهم‌تر از همه مد روز بودن،‌ دلایل اصلی پرطرفدار بودن این کفش ها است.

در این مقاله می‌خواهیم تاریخچه و انواع مدل‌ها و کاربرد این کفش هارا را به طور مختصر توضیح ‌دهیم.

کفش اسپرت از چه زمانی مد شد؟

کفش های اسپرت و ورزشی از سال‌ها پیش در انواع ورزش‌ها استفاده می‌شد. مخترع این نوع کفش چارلز گودیر بود. جنس مدل‌های قدیمی،‌ همانند کفش‌های مرسوم دیگر از چرم بود.

ورزش‌کاران رشته‌های دو میدانی،‌ فوتبال ،‌کشتی و غیره اهمیت زیادی به کفش‌هایشان می‌دادند. از اولین شرکت‌هایی که به خاطر تولید کفش اسپرت مشهور شدند، آدیداس و پوما بودند. این دو شرکت آلمانی توسط دو برادر تاسیس شده بودند.

سال‌ها بعد،‌ یعنی حدود دهه‌ی 70 میلادی، در آمریکا، دوی آرام و پیاده‌روی سریع، مخصوصا در ورزش صبحگاهی بسیار تبلیغ شد. طوری شده بود که افراد عادی هم صبح‌ زود از خانه بیرون می‌زدند تا کمی بدوند یا پیاده‌روی کنند. همین امر باعث شد علاوه بر ورزشکاران حرفه‌ای،‌ افراد دیگری هم به خرید کفشی که برای دویدن مناسب باشد روی بیاورند.

در این سال‌ها بود که شرکت نایکی تاسیس شد. این شرکت ابتدا فقط از ژاپن کفش مناسب دو را با برند خود وارد می‌کرد. با محبوب شدن بین مردم و تقاضای روز افزون، نایکی تولیدی‌های خود را راه انداخت. برای اطلاعات بیشتر درباره تاسیس و موفقیت این شرکت، می‌توانید کتاب «کفش‌باز» نوشته « فیل نایت » را بخوانید. فیل نایت موسس شرکت نایکی است.

از آن سال‌ها به بعد کفش ورزشی هر روز بیشتر از دیروز بین مردم محبوب شد. کم‌کم همه مردم دنیا کفشی می‌پوشیدند که طرح اسپورت روی آن بود. این محبوبیت باعث شد شرکت‌های زیادی به این حوزه وارد شوند. شرکت‌هایی که بعضی‌شان محصولات ارزان و عامه‌پسند تولید می‌کنند و بعضی‌شان قیمت‌های میلیونی روی محصولاتشان می‌گذارند.

 

کفش اسپرت و 3 مدل پرکاربرد آن

 

1)کفش اسپرت، مناسب فصل سرد و گرم

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان کفش اسپرت را به دو دسته مناسب برای فصل سرد و مناسب برای فصل گرم تقسیم کرد. کفش‌های مناسب فصل سرد رویه‌ی ضخیم‌تر و ابر مانندی دارند. در ساخت این کفش‌ها معمولا از پارچه استفاده می‌شود،‌ ضد‌آب نیستند.

کفش‌های مناسب برای فصول گرم رویه‌ای نازک‌تر دارند.

حتی در برخی مدل‌ها از رویه‌ی توری مانند استفاده می‌شود. این مدل‌ها معمولا سبک‌تر‌اند. برخی از این کفش‌های ورزشی تابستانی به قدری هوا‌ را از خود عبور می‌دهند که اگر بادی بوزد، روی پاهایتان آن را حس خواهید کرد. به همین دلیل در تابستان افرادی که ظاهر کفش تابستانی دمپایی مانند را دوست ندارند، به خرید دسته‌دوم روی می‌آورند.

در ادامه به 3 مدل پرکاربرد کفش ورزشی اشاره می‌کنیم.

 

کفش اسپورت

1)کفش مخصوص پیاده‌روی

این نوع کفش‌ها ظاهری اسپرت دارند.

طرح روی آن‌ها کمی شبیه به کفش‌های دو می‌باشد. اما ارگونومی خیلی خوبی برای دویدن ندارند. به دلیل راحتی در پا برای پیمودن مسافت زیاد و استفاده روزمره بسیار مناسب می‌باشند.

با وجود تقاضای زیاد،‌ هر شرکتی که به تولید کفش مشغول است، چند مدل کفش پیاده‌روی تولید می‌کند. اگر نوع پوشش شما رسمی نباشد، و البته خیلی هم اسپورت نباشد، کفش پیاده‌روی می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. این کفش‌ها معمولا از سایر کفش‌های ورزشی ارزان‌تر و پرفروش‌تر هستند.

2)کفش مخصوص دویدن

همانطور که گفتیم پرتقاضا شدن کفش کتانی و اسپرت با مدل مخصوص دویدنشان شروع شد. کفش مناسب ورزش دو، بر خلاف کفش مخصوص ورزش‌های دیگر، ظاهری زیباتر و عامه پسند‌تر دارد. همچنین برای راه‌رفتن طولانی و دویدن در مواقع نیاز بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل برای استفاده روزمره مناسب‌تر هستند.

اگر با یک کفش دوی مناسب شروع به دویدن کنید،‌ از همان قدم اول حس خواهید کرد که کفش خودش هم می‌خواهد بدوید. کفی این کفش‌ها حالت ارتجاعی زیادی دارند و از وسط به راحتی خم می‌شوند. در خرید هم باید توجه داشته باشید که هنگام رفتن به روی پنجه پا، کفش مانع این کار نشود و انعطاف‌پذیری بالا داشته باشد. مشهور‌ترین برند‌های کفش دو، نایک،‌ آدیداس و آسیکس هستند.

 

3)کفش اسپرت بسکتبال

کفش بسکتبال

یکی از انواع کفش اسپرت که این روز‌ها جوانان بسیاری را به خود جذب کرده، کفش بسکتبال است. همانطور که از اسمش پیداست، این کفش‌ها برای پریدن و فرود آمدن بسیار مناسب هستند. واضح است که اصلی‌ترین محل استفاده از این کفش،‌ هنگام بازی بسکتبال می‌باشد. با این حال با به بازار آمدن طرح‌‌های جوان پسند، این کفش جای خود را در استفاده روزمره نیز باز کرده است.

همان‌طور که در عکس می‌بینید، زیره این کفش بسیار ضخیم است. این زیره ضخیم کمک می‌کند هنگام فرود آمدن بعد از جهش،‌ آسیبی به پاشنه و کف پا نرسد. همچنین این کفش‌ها مچ پا را نیز پوشش می‌دهند.

انواع دیگر کفش اسپرت

برای هر ورزشی که در آن از پا استفاده شود،‌ کفش مخصوصی نیز طراحی می‌شود. برای مثال، کفش فوتبال یا همان میخی، کفش فوتسال، والیبال، کشتی، صخره‌نوردی، فرمول 1 و غیره. شاید تنها ورزشی که در آن از کفش استفاده نمی‌شود،‌ ورزش‌های رزمی باشد.( البته به استثنای ووشو که کفش بسیار اهمیت دارد.)

کلام آخر

کفش اسپرت به منظور رفع نیاز و راحتی هرچه بیشتر ورزشکاران رشته‌های مختلف طراحی شده بود. اما بعد‌ها تبدیل به کالایی شد که بتوان از آن در پیاده‌روی‌های روزمره استفاده کرد. راحتی و طرح‌های زیبای این کفش‌ها در کنار تنوع قیمتی آن‌ها، مزیت‌های هستند که این کفش‌ها را به پرفروش‌ترین کفش‌ها تبدیل کرده‌اند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که،‌ مد روز بودن هم تاثیر زیادی روی این موضوع داشته است.

برای ست کردن این کفش با انواع لباس ها می توانید از مقاله کفش کتانی را چگونه با لباس های خود ست کنیم استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *