کفشی که شما را به رقص درمی‌آورد

 

طراحی کفش باله به گونه ای خاص و متفاوت می‌باشد. به طوری که این کفش‌ها کاملاً به پا می‌چسبد تا رقاصان باله در هنگام چرخش در آن کاملاً راحت باشند. سبک بودن کفش‌های باله باعث می‌شود بالرین ها به هنگام رقص در آن راحت باشند. کیفیت و دوام کفش‌های باله باید بالا باشد تا در طولانی‌مدت بتوانند از آن استفاده کنند. دوخت این کفش‌ها بسیار تمیز و دارای طراحی ساده و زیبایی هستند. کفش‌های باله در رنگ‌بندی‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که به راحتی با لباس رقاصان باله، ست می‌شوند.

بیل نای یکی از محبوب‌ترین دانشمندان دنیاست. او کسی است که باله اسلیپر (کفش باله) را اختراع کرد. نای در مورد پای بالرین‌ها بسیار نگران بود چون کفش تعداد زیادی از بالرین‌ها خونی بود. بیل متوجه شد که وقتی بالرین‌ها در حال اجرا هستند گرانش زمین، بدن آن‌ها را به سمت زمین می‌کشد در حالی که کف نیرویی به سمت بالا وارد می‌کند. ترکیب این نیرو‌ها پای بالرین‌ها را آزار می‌دهد.

بنابراین نای تصمیم گرفت تا کفش باله بهتری را اختراع کند که “کفش انگشتی” نام دارد، کفش نای با یک جعبه مخصوص طراحی شده که در حین محافظت از انگشتان پا، از پنجه پا نیز محافظت می‌کند و باعث می‌شود که رقصنده باله از صدمات جدی محافظت شود.

معرفی مختصر رقص باله

باله (به فرانسوی: Ballet) نوعی رقص صحنه‌ای است. این رقص پرجنب‌وجوش، نیاز به‌اندازه‌ی بالایی از ورزیدگی بدنی رقصنده دارد.با وجود اصالت این هنر در فرهنگ کشورهای گوناگون، احتمال دارد که باله به ایتالیای دوره رنسانس برگردد. اما در فرانسه و روسیه بود که باله فرم و شکل امروزی را به خود گرفت. واژگان و نام حرکت‌ها در رقص باله به زبان فرانسه است.

انواع رقص باله

1.باله رمانتیک

2.باله کلاسیک

3.باله نوکلاسیک

4.باله مدرن (معاصر)

باله در ایران

سرکیس جانبازیان را (که تحصیل‌کرده لنینگراد بود) به‌عنوان پدر باله ایران یاد می‌کنند. هنر باله در ایران نیز پس از انقلاب روسیه به وسیله شهروندان ارمنی تباری که سرکیس جانبازیان در صدر آنان قرار داشت رواج یافت. علاوه بر جانبازیان دو مهاجر ارمنی دیگر، مادام یلنا آودیسیان و مادام کرنلی نیز نقش‌های اصلی و تعیین‌کننده‌ای در معرفی هنر باله به جامعه فرهنگی و هنری ایران آن زمان داشتند. با این حال روس‌ها در زمان قبل از کمونیسم در قزوین سالن باله تأسیس کرده بودند که امروزه عمارت شهرداری قزوین است. پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران باله از نظر شرعی حرام و تاریخ آن مختوم گشت. سازمان باله ملی ایران بعد از دو دهه سرانجام در سال ۲۰۰۲ در کشور سوئد از نو گشایش یافت.

کفش  باله ( پوینت )

کفش Pointe گران است و دوام آن‌ها بسیار طولانی نیست.  با توجه به اینکه تنها یک جفت کفش پوینت می‌تواند تقریباً 100 دلار باشد، جایگزینی کفش‌های پوینت بسیار گران می‌شود و نکته مهم این است که رقصنده‌های باله حرفه‌ای می‌توانند یک جفت کفش پوینت را در یک عملکرد باله واحد بپوشند.

کفش پوینت معمولاً با مواد طبیعی ساخته می‌شود و به سرعت از بین می‌رود، کفش‌های پوینت تمایل دارند عرق را جذب کرده و نرم شوند که این باعث آسیب دیدن کفش پوینت می‌شود.

کفش باله

 

دو عامل مهم که باعث تعیین طول عمر کفش پوینت می‌شوند:

شانک: یک قطعه از مواد سفت‌وسخت است که آرک پا را در حالی که در حال حرکت است، پشتیبانی می‌کند. با گذشت زمان، ضعیف می‌شود و برای حمایت از رقصنده بسیار نرم می‌شود.

جعبه: یک محفظه سخت و صاف است که در ساتن پوشانده شده که از انگشتان رقصنده پشتیبانی می‌کند. با گذشت زمان، جعبه برای حمایت از وزن رقصنده بسیار نرم می‌شود.

قبل از بحث در مورد هر روش برای بازسازی کفش پوینت، مهم این است که اهمیت تعمیر و نگهداری ساده را درک کنید.

خشک کردن: پس از پوشیدن کفش پوینت خود، هرگز آن‌ها را در کیسه رقص خود قرار ندهید. در عوض، آن‌ها را به یک کیسه مواد غذایی پلاستیکی پر از روزنامه قرار دهید و آن را در جعبه نگه دارید. این باعث می‌شود کفش شما به سرعت خشک شود و رطوبت را از کفش‌هایتان دور نگه دارد.

تکنیک های بازسازی کفش باله ( پوینت )

پلی اورتان: عرق کردن و رطوبت، کفش‌های پوینت را از بین می‌برند. استفاده از پلی اورتان آن‌ها را تا حدودی ضد آب می‌کند، به علاوه جعبه را سخت می‌کند. پودر مقدار کمی از پلی اورتان را به جعبه کفش پوینت، فقط پوشش داخل پلت فرم، با استفاده از قلم مو بزنید و اجازه دهید به طور کامل، حداقل 48 ساعت خشک شود.

سوپر چسب (جت چسب): محصولی که به عنوان جت چسب شناخته می‌شود، توسط بسیاری از رقصنده‌ها برای بازسازی کفش پوینت استفاده می‌شود، برخی از رقصندگان به سادگی از چسب فوق استفاده می‌کنند. چند قطره چسب را به داخل جعبه می‌زنند و به سرعت آن را می‌چرخانند، چون چسب زود خشک می‌شود.

موم: فر خود را به 200 درجه گرم‌کنید. با استفاده از یک قلم موی کوچک، مقدار کمی از موم را به داخل جعبه کفش خود اعمال کنید. فر را خاموش کنید و کفش پوینت را داخل فر قرار دهید و یک روز منتظر بمانید. موم یک پوشش پلاستیکی را درون جعبه تشکیل می‌دهد.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *