چرم از محصولات باکیفیتی است که از پوست حیواناتی مانند گاو، شتر، بز، گوسفند و مار و… به دست می­آید. محصولات چرمی به علت دوام و راحتی هم­چنین قابلیت تنفسی که دارند، طرفداران زیادی را در صنعت مد به خود جذب کرده­اند. لوازم چرمی از دوام بالایی برخوردارند و شما با تهیه جنس اصل و مرغوبی از آن می­توانید تا سال­ ها از آن­ استفاده کنید. اما نکته­ ای که اهمیت دارد، مراقبت از محصولات چرمی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن­ها است. در میان اجناس چرمی، کفش­ های چرمی از حساسیت بالایی برخوردارند و به دلیل استفاده زیاد و در تماس بودن با اشیا و سطوح مختلف، به راحتی کثیف می­ شوند و اگر مراقبت خوبی از آن­ها به عمل نیاید خیلی زود دچار آسیب می­شوند.

با این­که خیلی از افراد این نکته را در نظر نمی­گیرند اما بهترین زمان تمیز کردن کفش­ های چرمی، بعد از هر بار پوشیدن آن­ها است زیرا در هر بار استفاده کمی گرد و غبار روی آن قرار می­گیرد و در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب رسیدن به کفش ­ها شود.

چگونه کفش­های چرمی را تمیز کنیم؟

از برس یا دستمال استفاده کنید.

اولین مرحله در شستن کفش چرمی، تمیز کردن سطح آن و گردوغبار روی آن است. برای تمیز کردن گرد و غبار می­توانید از یک دستمال یا برس مخصوص استفاده کنید. برای این کار برس را با فشار ملایمی روی سطح بکشید و سپس دستمال را به آرامی روی کفش بکشید تا گرد و غبار و آلودگی­ های سطحی از روی کفش پاک شوند.

از محلول آب و سرکه­سفید استفاده کنید

لکه­ ها از عوامل اصلی هستند که باعث می­شوند کفش ­ها کثیف به نظر بیایند. بنابراین برای تمیز دیده­ شدن کفش باید فکری برای از بین بردن لکه­ های روی کفش ­ها بکنیم. برای از بین بردن لکه از روی چرم یا کفش­ های چرمی، می­توانید از محلول آب و سرکه­ سفید استفاده کنید و با یک مسواک و با فشار ملایمی لکه را پاک کنید. توجه کنید باید محلول را به طور یکنواخت روی کفش بکشید زیرا در غیر این­صورت لکه­ های جدیدی از این محلول به وجود می­آیند و ممکن است روی کفش باقی بماند. بعد از آغشته کردن چرم به این محلول، با پنبه یا دستمالی سطح را تمیز کنید و اگر لازم بود کفش را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن کفش های چرمی

از روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون برای نرم و براق شدن سطح استفاده می­شود. پس اگر احساس می­کنید سطح کفش­ هایتان کدر و کثیف شده، از روغن زیتون که جایگزین خوبی برای واکس است استفاده کنید. به این صورت که چند قطره روغن زیتون روی کفش ریخته و با دستمال یا پنبه روی کفش بمالید.

استفاده از پوست موز

شاید باورش سخت باشد اما پوست موز کاربرد زیادی در امور خانه­داری دارد و یکی از کاربردهای آن، تمیز کردن سطح کفش چرمی است. برای این کار قسمت داخلی موز را روی کفش بمالید و سپس با استفاده از دستمال نخی سطح را پاک کنید و اگر لازم بود کفش را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

تمیز کردن کفش های چرمی

خب قسمت خارجی کفش را به آسانی با روش­ های گفته شده می­توانید تمیز کنید اما شستن کفش چرم محدود به شستن قسمت خارجی آن نیست و شستن و تمیز کردن قسمت داخلی آن اهمیت زیادی دارد زیرا داخل کفش به دلیل تعریق پا، منبع اصلی تجمع و گسترش باکتری­ ها و قارچ­ ها است.

برای شستن قسمت داخلی کفش، روی یک دستمال چند قطره آمونیاک ریخته و قسمت داخلی کفش را با این دستمال پاک کنید. پس از آن مقدار زیادی جوش­ شیرین داخل کفش ریخته و کفش را تکان دهید تا همه سطوح داخلی کفش با جوش ­شیرین پوشیده شود. اجازه دهید یک روز کفش در این وضعیت بماند سپس جوش­شیرین را خالی کرده و دور بریزید.

با این ترفندها شما تا مدت­ های طولانی، می­توانید کفش ­های چرمی خود را تمیز و مانند روز اول استفاده کنید.

در ادامه در مقاله نگهداری از کفش چرمی روش های بیشتری برای نگهداری از این کفش هاغ ذکر شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *