چگونه دستکش کار را انتخاب کنیم؟

چگونه دستکش کار را انتخاب کنیم؟

پوشیدن دستکش مناسب و متناسب با شغل و حرفه دارای اهمیت ویژه ای است. پوشیدن دستکش از بیماری های پوستی جلوگیری می کند و مانع مصدومیت می شود. برخی از کارکنان از دستکش استفاده نمی کنند و دلیل آن ها پایین آمدن سرعت کارشان است. عدم پوشیدن دستکش نیز باعث آسیب به دست افراد می شود.

انتخاب دستکش دارای اهمیت زیادی است. دستکشی بهتر است که ایمنی بیشتری را متناسب با شغل فراهم آورد. در صنایع مختلف انتخاب دستکش باید بر اساس مواد یا ابزاری باشد که فرد با آن ها در تماس است. البته ذکر این نکته نیز مهم است که دستکشی که بتواند از شما در برابر تمام خطرات نظیر مواد شیمیایی، حرارت و … محافظت کند وجود ندارد و استفاده از دستکش از شدت آسیب هایی که ممکن است به افراد برسد محافظت می کند.

دستکش صنعتی مناسب برای مواد شیمیایی

برای انتخاب دستکش متناسب با مواد شیمیایی نوع ماده ای که با آن سروکار دارید مهم است. دستکشی باید انتخاب شود که ایمنی بیشتری را برای شما فراهم بیاورد. دستکش ها هم از نظر مواد استفاده شده و هم جنس و بافت، ضخامت و انعطاف پذیری با یکدیگر تفاوت دارند. در انتخاب دستکش باید نوع ماده و موقعیت که از دستکش استفاده می شود مشخص شود. دستکش ها از نظر دگرگونی و نفوذ با یکدیگر تفاوت دارند. پس از برخورد دستکش با مواد شیمیایی دگرگونی رخ می دهد و در دستکش تغییرات فیزیکی رخ می دهد. رسوخ گاز ها و بخارات شیمیایی به درون دستکش نیز به معنای نفوذ است. در صورت نفوذ بخارها و گازها به دستکش مشکلات پوستی برای کارکنان ایجاد می شود.

دستکش لاتکس

دستکش های لاتکس در صنایع غذایی و دارویی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و در مقابل مواد شیمیایی مقاومت زیادی ندارند. این دستکش ها دارای قیمت مناسبی هستند و در مقابل پاتوژن های خونی مقاوم هستند. دستکش های لاتکس به دلیل پودری که دارند، در برخی از پوست ها حساسیت ایجاد می کنند. همچنین در برخی از افراد منجر به واکنش ها حساسیتی نظیر تنگی نفس یا آسم می شوند.

دستکش نیتریل

دستکش های نیتریل در مقابل مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند و نسبت به دستکش های لاتکس گران تر هستند. این دستکش ها دیرتر از دستکش لاتکس خراب می شوند و برای کار با مواد شیمیایی مناسب از دستکش لاتکس هستند. این دستکش ها ضد حساسیت هستند و می توان از آن ها به جای لاتکس استفاده کرد. دستکش های نیتریل در مقابل بنزین، نفت و سایر حلال های پتروشیمی مقاومت خوبی دارند ولی در برابر اسیدها، مواد شیمیایی آلی حاوی اکسیژن و مواد شیمیایی گرم بهتر است استفاده نشوند.

دستکش نئوپرن

دستکش نئوپرن به عنوان دستکش اسیدی در صنعت معرفی می شود. این دستکش ها در برابر مواد شیمیایی خطرناک، اسید ها، الکل ها، روغن ها و جواهر ها دارای مقاومت بالایی هستند. علاوه بر آن این دستکش ها برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و ظرافت دارند نیز مناسب هستند.

دستکش PVC

دستکش PVC و یا دستکش پلاستیکی به طور عمده در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل قیمت ارزان این دستکش ها می توان به صورت یکبار مصرف نیز از آن ها استفاده کرد. این دستکش ها دارای دوام خوبی هستند و از بریده شدن دست نیز جلوگیری می کنند.

دستکش بوتیل

دستکش بوتیل در برابر گازها نفوذ پذیری ندارد به همین دلیل برای کار با گاز هایی نظیر هیدروژن سیانید و گاز کلر مناسب است. برای ایجاد نفوذ ناپذیری در لباس های نظامی ضد گاز نیز از بوتیل استفاده می شود. قیمت بوتیل بسیار بالاست که از مشکلات استفاده از آن در صنعت است.

دستکش ویتون

گران ترین پلیمر تولید شده در دنیا ویتون است. دستکش های ساخته شده با ویتون در شرایط بسیار خطرناک از افراد محافظت می کند. برای کار با هیدروکربن های آروماتیک نظیر بنزن و تولوئن استفاده از این دستکش ها توصیه می شود. ویتون مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و گرما دارد.

دستکش ضد برش

دستکش ضد برش از دست شما در مقابل بریده شدن به وسیله ی ابزار تیز و برنده جلوگیری می کند. استفاده از دستکش ضد برش برای افرادی که در صنایع سنگ، چوب و فلزات فعالیت می کنند و با ابزار های سایشی و برشی زیادی سر و کار دارند، دارای اهمیت زیادی است. در این دستکش ها الیاف مصنوعی به دور لایه ی نازک استانداردی از فایبرگلاس یا استیل پیچیده می شود. استفاده از الیاف مصنوعی بیشتر، مقاومت دستکش را افزایش می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *