امکان آسیب دیدگی چشـم معمـولاً در همـه مشـاغل وجـود دارد و ایـن عينـک ایمنی کار است که امکان پیشگیری از ایـن صـدمـات احتمالی را فراهم آورده است. خوشبختانه بسیاری از آسیب ها قابـل چشم پوشـی هستند و چشـم را می تـوان بـه کمـک انـواع عینـک هـای ایمنـی از صدمـات شیمیایی، صدمـات مربوط به برخورد ذرات فلـز و حتـى اشـعه محافظت کرد.

انتخـاب و خرید بهترین عینک ایمنی کار مسئله ای سخت است و نیاز به دقت زیادی دارد، چرا که تنها داشتن یک پوشش بر روی چشـم هـا کافی نیست و ایمنی کامـل تنها با رعایت استاندارد عینک ایمنی قابل دسترسی است.

محافظ چشم در سه دسته اصلی (سپر صورت، عینک ایمنی و عینک ایمنی) است.

عینک ایمنی

کابرد عینک ایمنی کار

  • خطـرات مکانیکی:

ایـن نـوع خطـرات توسط دستگاه ها و ابزارهایی ایجـاد می شـود کـه کار آنها با تولیـد ذرات کوچک و داغ همـراه است و ممکـن است موجب آسیب دیدگی به قرنیه چشم شود، مانند صنایع برش و حکاکی.

 

  • خطـرات تابـش و اشعه:

در برخی مشاغل ماننـد جوشکاری و سایر عملیات های مرتبـط بـا آن از انـواع اشـعه هـای فرابنفش و … استفاده مـی شـود. تابش هـا و اشعه های نوری از انواع مختلف آنها می توانـد بـر روی چشـم شـما تاثیر بگذارد و موجب آسیب های شدید یا مزمن در چشم شود.

 

  • دما و حـرارت:

ایـن خـطـرات توسط مایعات داغ، تکه های فلزات داغ و اشعه های گرمایـی شـدیـد بـه وجـود می آینـد و بـه شـدت بـرای چشـم و سلامتی آن مضـر هستند.

 

  • خطـرات شیمیایی:

ایـن دسـته شـامل تمـام مـواد خارجـی مانند گرد و غبـار مایعات، گازهـا، ترکیبات شیمیایی و غیره می شوند، که در فضای آزمایشگاهی یا فضای کارگاهی احتمال برخورد با آنها وجود دارد.

 

انواع عینک ایمنی

عینک ایمنـی پلی کربنـات:

ایـن عینک هـا مقاومـت عالی در برابـر ضـربـه و خراشیدگی از خود نشان می دهند و وزن آنها بسیار سبک است. همچنیـن بـرای محافظت چشم در برابـر اشـعه فرابنفـش ایـده آل هستند. مقاومـت ایـن عینک ها در برابر نور معمولی و نورهای قوی چندان مناسب نیست.

 

پلی اورتان :

این عینک ها مقاومت بالایی در برابر شکستگی و ضربه از خـود نشـان می دهند و در برابـر نـور محافظـی خـوب بـه شـمار می رونـد. البتـه نمـی تـوان از وزن بسیار سبک آنها چشم پوشی کرد و تنهـا ایـرادی کـه بـه ایـن نـوع وارد اسـت، قیمت بالاتر آن ها نسبت به سایر محصولات است.

 

عینک های ایمنی آکریلیک:

ایـن عینک هـا بسیار ارزان قیمت بوده، نسبت به عینک های شیشه ای نـوری معمولی سبک تر هستند و در برابـر انـواع حلال هـای شیمیایی مقـاوم انـد. نداشـتـن طـول عمـر بـالا و وضـوح كافـی بـرای کارهـای حساس از مهم ترین ایراداتـی اسـت کـه بـه ایـن سبک از عینک های ایمنی وارد است.

 

عینک های ایمنـی اپتیکال:

ایـن عینک ها در برابر خراشیدگی بسیار مقـاوم هستند و در میزان دیـد فـرد استفاده کننده هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند. لنـز ایـن عینک هـا کـمـی سـنگین بـوده، قیمت آنهـا بالاتـر اسـت و متاسفانه در برابـر ضربه مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند.

 

عینک ایمنی گاگل:

عینک های ایمنی گاگل را بـه عنـوان ایمن ترین و پرکاربردترین عینک های ایمنـی معرفـی می کنند. ایـن عینک هـا بـه شکلی طراحـی مـی شوند که فضای اطراف چشم را بـه طـور کامـل بسته و از آن در برابـر نـور، مـواد شیمیایی و ضربه محافظت می کند.

 

عینک جوشکاری:

عینک ایمنی کار جوشکاری در اندازه بزرگ ساخته شده و لنـز آن در برابـر عبـور نور مرئی و نـور مـاورا بنفش مقاوم است. وزن سبک، مقاومت در برابـر ضـربـه و خراشیدگی از مهمترین ویژگی های عینک جوشکاری است. مهمتریـن ایـراد این عینکها این است که بر میزان دید فرد تأثیر منفی دارند.

 

عینک ایمنی پارکسون:

عینک های پارکسون در حوزه های مختلف کاربرد دارند و استفاده از آنهـا نسبتاً راحـت اسـت. ایـن عینک هـا در برابـر نـور فرابنفش، خراشیدگی، و ضربـه مقـاوم هستند و در استفاده از آنها محدودیتی وجود ندارد.

 

عینک ایمنی کار canasafe :

این گروه از عینک های ایمنی در اندازه و در طرح های مختلفی ساخته می شوند و ممکـن اسـت مـاده به کار رفته در لنـز هر کدام از آنها متفاوت باشد. دارا بودن لولای فلزی و پل بینـی بـرای جلوگیری از عبـور نـور و تشعشع از کنـار عینک یک ویژگی بارز و مناسب این عینک ها به شمار می رود.

 

عینک ایمنی محافظ لیزر:

ایـن گـروه از عینک های ایمنی در کارگاه هـای بـرش لیزری و حکاکی لیزری و همچنین مطب هـای پزشکی کار با لیزر استفاده می شـود. ایـن عینک هـا در برابـر درجـه حـرارت و همچنیـن عبـور اشـعـه ليـزر بسیار مقاوم هستند و مانع از تأثیر آن بر روی چشـم مـی شـوند. اندازه ای متناسـب بـا ابعـاد یـک چشم و همچنین دارا بودن پوششهای مختلف از خصوصیات این عینک ایمنی کار محافظ لیزر است.

 

عینک ایمنی آزمایشگاهی:

این عینک ها به شکلی طراحـی شـده اند که تمامی فضـای چشـم و اطراف آن را پوشش داده و حتی بخشی از صورت را نیز می پوشانند. در ساخت لنـز ایـن عینک هـا از مـواد مقـاوم در برابـر مـواد و حلال هـای شیمیایی استفاده می شـود و وزن آن هـا نسـبت بـه سـایر عینـک هـای ایمنی بسیار سبک تر است. یکپارچـه بـودن و قابل شستشو بودن از دیگر ویژگی های عینک ایمنی آزمایشگاهی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *