ویژگی‌های منحصر بفرد کفش تبریز

ویژگی‌های کفش تبریز : پاها قلب دوم انسان هستند و بیشترین فشار را از سمت وزن بدن تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل، پوشیدن یک جفت کفش مناسب می‌تواند نقش عمیقی را در سلامت انسان ایفا کند. به دلیل فعالیت‌های زیادی که یک انسان در طول روز انجام می‌دهد، بیشترین تجمع خون در قسمت پائین‌تنه و در پاها اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه پوشیدن کفش در افزایش یا کاهش فشارهای واردشده به پا تأثیرگذار است، خرید کفش مناسب برای هر فرد و متناسب با پای افراد اهمیت دارد.

در ایران عزیز ما شهرهای مختلفی نظیر تبریز، تهران، اصفهان و مشهد در کار تولید کفش چرم باکیفیت در حد استاندارد جهانی هستند. شهرتبریز با قدمت بیش از 3 هزار سال یکی از مهدهای هنر و صنعت ایران‌زمین بوده است. این شهر با ارائه چرم باکیفیت در بین تمام شهرهای ایران دارای اعتبار جهانی است. کفش چرم درجه‌یک و مرغوب در شهر تبریز تولید می‌شود و افراد سراسر جهان را به سمت خود جذب می‌کند.

60 درصد تولید کفش ایران در شهر تبریز انجام می‌شود و 80 درصد کفش‌های دست‌دوز چرم توسط کفاشان زحمت‌کش تبریزی دوخته می‌شوند.

تاریخچه چرم تبریز

چرم از دباغی پوست خام حیواناتی نظیر گاو و گوسفند به‌ دست می‌آید. در فرایند دباغی پوست حیوانات به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌پذیر تبدیل می‌شود. از چرم دباغی‌شده برای ساخت کفش، کیف، کمربند و … استفاده می‌شود.

اولین کارخانه چرم‌سازی در ایران در سال ۱۳۱۰ هجری قمری در شهر تبریز ساخته‌شده است. این در حالی است که تاریخچه چرم تبریز به انسان‌های دامدار در منطقه قفقاز ارجاع داده می‌شود. صنعت چرم‌سازی در شهر تبریز برای بار اول در منطقه امامیه گسترش پیداکرده است.

امروزه بیش از دویست و پنجاه کارگاه تولید چرم در شهر تبریز موجود هستند که اکثر آن‌ها در کار تولید چرم سنگین و تعدادی نیز در کار تولید چرم سبک فعالیت دارند. محصولات تولیدشده در این شهر به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شوند.

ویژگی کفش‌های دست‌دوز تبریز

 

  • کفش چرم دست‌دوز تبریز از نوعی چرم طبیعی که از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش وگوساله تهیه می­شود و چرم سنگین نامیده می­شود، تولید می‌شود.
  • چرم تبریز به دلیل مقاومت بالا برای تولید کفش ایده آل است.
  • چرم تبریز دارای منفذهای تنفسی بوده و کاملاً طبیعی است و در تولید کفش‌های طبی کاربرد دارد.
  • چرم تبریز دارای انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به سایر چرم­ها است. به همین دلیل کفش­های تولیدشده از این چرم راحت هستند و فرد با پوشیدن آن احساس خوشایندی می‌کند.
  • چرم تبریز دارای کیفیت بالایی است که منجر به حفظ شکل و شمایل کفش با پوشیدن آن در درازمدت می‌شود.
  • برای تشخیص اصالت چرم تبریز باید به بافت آن نگاه کنید. الگوهای موجود بر روی بافت آن باید به شکل نامنظم باشند.
  • بوی چرم تبریز نیز هنگام قرار گرفتن در معرض شعله‌ی آتش، شبیه به بویی نظیر سوختن مو است که نشان‌دهنده اصل بودن و طبیعی بودن چرم است.

نکات موردتوجه حین خرید کفش

  • طراحی کفش باید به‌گونه‌ای انجام شود که کمترین فشار بر روی ستون فقرات و قلب وارد شود، فشار وارده از سمت بدن می‌بایست در تمام نقاط پا به‌صورت متناسب تقسیم شود.
  • کف کفش باید دارای قوس متناسب با کف پا باشد تا فشار واردشده از وزن را در یک نقطه متمرکز نکند. برای درک راحتی کف کفش، پای شما هنگام پوشیدن کفش باید احساس فشار نداشته باشد.
  • کفش‌ها در گردش خون مؤثر هستند و یک انتخاب نامناسب توازن را در حرکت خون بر هم زده و باعث می‌شود تا قلب به قدرت بیشتری برای ضربان و گردش خون لازم داشته باشد. کفش­هایی که از جنس چرم طبیعی هستند، بهترین انتخاب برای در نظر گرفتن این خصوصیات هستند.
  • از خرید کفش بدون پاشنه و صاف خودداری کنید. درصورتی‌که کفش دارای پاشنه نباشد باید ضخامت بخش پاشنه کفش بیشتر از بخش پنجه باشد. در کفش پاشنه‌دار نیز میزان ارتفاع 3 سانتی‌متر برای پاشنه مناسب است.
  • کفشی که برای خرید انتخاب می‌کنید باید نرمی و انعطاف‌پذیری متناسبی داشته باشد تا پا در داخل کفش راحت باشد.
  • هنگام عصر به خرید کفش بروید زیرا پا در این زمان دارای حداکثر سایز خودش است.
  • قبل از خرید کفش هر دو لنگه آن را حتماً امتحان کنید. با توجه به اینکه سایز پای برخی از افراد با یکدیگر اختلاف جزئی دارد، باید کفش را متناسب با سایز پای بزرگ خود بخرید.
  • هنگام پوشیدن کفش باید بین بزرگ‌ترین انگشت و کفش شما یک سانت فاصله وجود داشته باشد.
  • از خرید کفش‌های نوک‌تیز بدون پنجه خودداری کنید. پنجه کفش باید متناسب با پای شما باشد.
  • از خرید کفش تنگ و کفش بزرگ‌تر از پای خود خودداری کنید.

ویژگی‌های کفش تبریز

نتیجه­ای که به دست می­آید این است که در خرید کفش باید اهداف بلندمدت داشته باشیم. کفش‌هایی که از جنس چرم هستند، به دلیل کیفیت بالای جنسی که دارند، دارای قیمت بالایی هستند ولی دوام بالایی دارند. این کفش‌ها در طول زمان کمتر دچار فرسایش می‌شوند و ازنظر اقتصادی در مقایسه با هزینه‌های سرسام‌آور پزشکی مقرون‌به‌صرفه تر هستند. در واقع با خرید چرم تبریز، در ابتدا هزینه زیادی پرداخت می­کنید ولی با توجه به دوام بالا نیازی به تعویض زودهنگام کفش نخواهید داشت و از هزینه­های هنگفتی برای خرید چندین باره کفش پرداخت نخواهید کرد. در بین صنایع داخلی، کفش چرم تبریز از جمله تولیدات داخلی در صنعت کفش است که توانسته اعتماد مصرف‌کننده را جلب کند و نیازهای افراد را تأمین کند.

با توجه به اینکه تولیدکنندگان هر منطقه با در نظر گرفتن سطح اقلیم و شرایط ژنتیکی جامعه تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند، به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی هر کشوری بهترین انتخاب برای آن کشور محسوب می‌شود. تولیدکنندگان کفش ایرانی از جمله کفش تبریز نیز تولیداتشان را بر همین پایه گذاشته و در مقایسه با کفش‌های وارداتی قیمت بهتر و کیفیت بهتری برای هم‌وطنان عزیز دارند. وجود کیفیت بالا و طراحی زیبا در کفش تبریز، رضایت مصرف‌کننده از لحاظ دوام، کیفیت و زیبایی را به دست آورده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *