معمولا با فرا رسیدن فصل سرما افراد برای خرید کفش زمستانی و چکمه اقدام می­کنند. پا به عنوان قلب دوم انسان نقش بسزایی در سلامتی ما انسان­ها دارد. بنابراین انتخاب کفش مناسب برای انسان باید بر اساس اصول و قواعدی باشد که متخصصان بر این امر تاکید دارند تا از بروز مشکلات برای سلامت خودمان جلوگیری شود.  برخی افراد در هنگام خرید معمولا تنها قیمت را ملاک ارزیابی خود قرار می­دهند در حالی که این امر می­تواند برای سلامت انسان بسیار مضر باشد. شاید رایج­ترین آن بروز مشکلاتی در مفاصل و یا بروز کمر­درد باشد. بنابراین در این مطلب می­خواهیم شما را با برخی از ویژگی­ های چکمه مناسب آشنا کنیم.

گرم بودن چکمه

یکی از مهم­ترین ویژگی­ های چکمه مناسب گرم نگه داشتن پا می باشد. این نکته برای افرادی که قبلا دچار آسیب­ دیدگی مانند شکستن استخوان، پارگی رباط و یا مشکلاتی در مفاصل شده­اند بسیار ضروری می­ باشد. اما معمولا دو فاکتور مهم و تاثیرگذار در این امر دخیل هستند که یکی جنس چکمه و  دیگری رنگ آن می­ باشد. معمولا جنس چرم برای کفش­های فصول سرد مناسب­ تر می­ باشد. همچنین استفاده از رنگ­ های تیره مانند مشکی، قهوه­ای، سرمه­ای و زرشکی می­توانند مناسب­ تر از رنگ­ های روشن باشد زیرا نور خورشید را جذب کرده و در نتیجه به گرم شدن پا کمک می­کند.

راحتی پا از دیگر ویژگی های مهم دخیل در انتخاب چکمه می­ باشد. هرچند جنس کفش شما به گونه ­ای باشد که پای شما را گرم نگه دارد ولی اگر شما در آن احساس راحتی نداشته باشید نمی تواند انتخاب مناسبی برایتان  باشد. معمولا چکمه­هایی که در درون آن از کرک یا پشم استفاده شده می­تواند هم به گرمی پا و هم به راحتی آن کمک شایانی نماید. همچنین جنس کفش برای روزهای بارانی و برفی با بقیه روزها متفاوت می­باشد. بنابراین اگر در منطقه­ ای زندگی می­کنید که در آن بارش برف یا باران بیشتر است کفش­ های نبوک و مخمل نمی­تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

زیره چکمه و اندازه آن

زیره چکمه از فاکتورهای مهم دیگری است که در انتخاب کفش دخیل است. اگر زیره چکمه صاف باشد زمان بارش برف یا باران دچار لغزش می­شوید بنابراین حتما در هنگام خرید کفش زمستانی به عاج­دار یا شیاردار بودن کفش توجه نمایید.

یکی از مهم­ترین ویژگی های چکمه مناسب اندازه آن می­باشد. اگر همه­ی فاکتورهای بالا رعایت شود ولی اندازه کفش متناسب با پای شما نباشد قطعا سلامتی شما را به خطر می­اندازد شاید کمردرد محتمل­ترین گزینه ممکن در این شرایط باشد.

ویژگی­های چکمه مناسب

وزن چکمه

وزن چکمه می تواند از معیار­های مهم دیگر در انتخاب شما باشد. گرچه معمولا چکمه و کفش زمستانی سنگین ­تر از کفش­ های معمولی می­ باشند ولی با این حال سعی کنید همیشه از چکمه سبک تر استفاده کنید زیرا اگر چکمه شما وزن بیشتری داشته باشد دچار خستگی و بعد از مدتی احساس عدم راحتی در آن می­کنید.

پاشته چکمه

یکی از مشکلاتی که معمولا در انتخاب کفش مناسب وجود دارد پاشنه­ ی چکمه است. متاسفانه امروزه رغبت به استفاده از چکمه­ هایی با پاشنه بلند افزایش یافته است در حالی که همین امر می تواند صدمات جبران ناپذیری برای انسان به وجود آورد. سعی کنید از چکمه ه­اییی استفاده کنید، که پاشنه­ ی آن بیش از  1.5- 2 سانتی­متر بیشتر نباشد. همچنین در صورتی که پای شما صاف می­باشد چکمه هایی بپوشید که دارای گودی باشند.

ضد آب بودن چکمه

یکی از ویژگی­ های چکمه مناسب ضد آب بودن آن می­ باشد. از آن جایی که در فصول سرد سال اغلب شاهد بارش برف و باران هستیم بنابراین چکمه­ ای را انتخاب نمایید که خاصیت ضد آب داشته باشد. معمولا فروشندگان، کفش­ های ورنی را برای این امر توصیه می کنند ولی توجه نمایید که چکمه ­های ورنی خیلی سریع رنگ خود را از دست می دهند و کهنه می شوند بنابراین سعی نمایید بیشتر از چکمه­ های چرمی استفاده کنید.

ویژگی­های چکمه مناسب

نگهداری از بوت و کفش

یکی از اتفاقاتی که معمولا در روزهای برفی شاهد آن هستیم شوره­ های سفید بر روی بوت­ ها و چکمه­ هاست. گاهی توصیه می­ شود برای جلوگیری از این کار، کفش و بوت را کنار وسایل گرمایشی قرار دهیم تا سریع خشک شود ولی این دقیقا همان کاریست که نباید انجام دهیم چون همین کار عامل بیشتر جلوه کردن شوره­ های سفید روی چکمه می­ شود. توصیه می ­شود برای جلوگیری از این امر کمی روزنامه داخل آن قرار دهید تا رطوبت را جذب خود نموده و همچنین چکمه شما حالت خود را از دست ندهد. اگر با این کار باز هم شوره های سفید را روی بوت یا چکمه خود مشاهده می ­نمایید می ­توانید محلول آب و سرکه درست کنید و با یک دستمال آن را تمیز کنید سپس مقداری پنبه­ ی مرطوب روی آن قرار دهید.

از دیگر مشکلاتی که معمولا برای چکمه­ های ساق­دار اتفاق می­افتد خم شدن ساق­ه ای آن می­باشد که می­تواند منجر به ترک خوردن بوت­ه ای شما شده و در نتیجه آن را غیر قابل استفاده نماید زیرا در این صورت آب به داخل بوت­ ها نفوذ خواهد کرد. برای جلوگیری از این امر توصیه می­ شود مقداری مقوا در اندازه ساق چکمه­ های خود درست کرده و هنگامی که چکمه خود را در می­آورید آن را داخل چکمه­ های خود بگذارید تا از خم شدن ساق­ه ای آن جلوگیری نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *