نوروپاتی از ادغام دو کلمه نورو( نورون) و پاتی تشکیل شده­است که نورون به معنی عصب و پاتی به معنی آسیب است و به عارضه­ای اتلاق می­شود که عصب­های بدن دچار آسیب می­شوند. علائم بیماری نوروپاتی در افراد مبتلا به آن متفاوت است و همه مبتلایان به آن علائم مشابهی ندارند. اما چیزی که مشخص است این است که این بیماری باید به موقع شناسایی و درمان شود زیرا کوتاهی در کنترل و درمان آن منجر به آسیب­های شدید می­شود.

بیماری نوروپاتی به اعصابی که به مغز وارد می­شوند یا از مغز خارج می­شوند آسیب می­زند. این اعصاب را اعصاب حرکتی می­گویند که هرگونه اختلال در آن­ها می­تواند در حرکت و حس افراد بیمار تاثیر مخربی بگذارد.

چه عواملی منجر به بروز نوروپاتی می­شود؟

بروز بیماری نوروپاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی­توان علت بروز آن را محدود به چند علت کرد اما مهم­ترین و شایع­ترین دلیل آن بیماری­های متابولیکی و مخصوصا بیماری دیابت است. بعضی از بیماری­ها مانند کم­کاری تیروئید، کم­خونی و بیماری­های روماتیسمی نیز در بروز عارضه نوروپاتی نقش دارند. گاها بعضی از ویروس­ها مانند زونا نیز می­توانند در علت بروز آن نقش داشته باشند.

علائم بیماری نوروپاتی چیست؟

از آن­جایی که بیماری نوروپاتی به اعصاب حرکتی آسیب وارد می­کند، می­توان گفت از اولین نشانه­های نوروپاتی مشکل در حرکت فرد مبتلا به این بیماری است. در بیماری نوروپاتی قدرت حرکت افراد به شدت کاهش می­یابد به طوری که شاید فرد قادر به تکان دادن دست خود یا راه رفتن نباشد.

اختلالی که در عصب حسی به وجود می­آید، حس فرد را تحت تاثیر قرار می­دهد و معمولا فرد با شکایت از احساس گزگز در دست و پا یا بی­حسی در برخی از نقاط بدن به پزشک مراجعه می­کند.

پزشک معمولا برای تست میزان بی­حسی بدن او، سوزن یا جسم نوک­تیزی در بدن بیمار فرو میکند اما معمولا افراد مبتلا به نوروپاتی به سوزن یا این جسم تیز واکنش نشان نمی­دهند.

نوروپاتی

ارتباط نوروپاتی با کفش نامناسب

مطالعات روی تاثیر کفش بر سلامت انسان، نشان داده که گاها آسیب­هایی مانند میخچه و پینه روی پاهای سالمندان دیده می­شود که نشان از تاثیر کفش نامناسب روی پاهای انسان دارد. می­توان گفت نوروپاتی فقط مربوط به حس بدنی نیست و ممکن است در اثر عوامل محیطی مانند کفش نامناسب نیز به وجود بیاید.

پوشیدن مداوم کفش­هایی که کف نازک و فرم نامناسبی دارند، در طولانی مدت می­تواند باعث مورمور و گزگز انگشتان پای شما بشود. این گزگز می­تواند به حدی اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهد که حتی قادر به دراز کردن پاهای خود نباشید.

چگونه می­توان از نوروپاتی پیش­گیری کرد؟

مراقب پاهای خود باشید

نوروپاتی

قبل از هر چیز از پاهایتان که از اندام­های حیاتی و مهم بدن محسوب می­شوند، به خوبی مراقبت کنید.

حتما کفش­ های متناسب با سطح و قوس پا بپوشید و از کفش­های راحتی همراه با جوراب نخی استفاده کنید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

رژیم غذایی سالم باعث تقویت سیستم ایمنی شما می­شود. خوردن غذاهای سالم همراه میوه و سبزیجات علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به تقویت اعصاب شما کمک می­کند و مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و … از شما در برابر کمبود ویتامین  B محافظت می­کند.

فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید

شاید باورش سخت باشد اما ورزش مرتب به­خصوص پیاده­روی می­تواند به کاهش درد نوروپاتی کمک کند. یوگا و ورزش­های تمرکزی نیز می­توانند در کاهش درد نوروپاتی به شما کمک کنند. برای ورزش­های تقویتی بیش­تر با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف دخانیات بپرهیزید

سیگار و الکل با تاثیر مخرب روی عصب و تاثیر منفی روی گردش خون می­توانند علائم نوروپاتی را شدیدتر کرده و باعث درد و آسیب­های شدید شوند. برای داشتن زندگی سالم، در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب و فعالیت­های بدنی، مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید و از بروز بسیاری از بیماری­ها پیش­گیری کنید.

نوروپاتی

حواستان به قند خون­تان باشد.

اگر دیابتی هستید، قند خون خود را به طور دائم چک و کنترل کنید. کنترل میزان قند خون می­تواند به بازسازی اعصاب و بهبود نوروپاتی محیطی کمک کند. بهتر است برای کنترل قند خون در ارتباط مداوم با پزشک خود باشید.

با این­که این تغییرات در سبک زندگی، بسیار ساده به نظر می­رسند، اما در صورت رعایت درست و اصولی آن­ها، تاثیر فوق­ العاده­ ای روی کاهش درد نوروپاتی شما خواهد داشت. فراموش نکنید در صورت احساس علائم نوروپاتی، حتما هر چه سریع­تر به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر نوورپاتی به موقع درمان نشود، عوارض جدی و شدیدتری همراه خواهد داشت.

 

در این مقاله می توانید ویژگی های یک کفش مناسب را مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *