آیا تا به حال به طراحی کفش و نکات مهم که باید در طراحی رعایت شود فکر کرده­اید؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید کفشی که به دست شما می­رسد از مراحل زیادی عبور کرده و شکل کلی پیدا کرده­است.

در گذشته کفش­سازان صفر تا صد طراحی کفش را بر عهده داشتند اما امروزه کفش­ها پس از طی مراحل زیادی که وظیفه انجام هر مرحله به عهده تولیدی­ها و کارخانه­های متعددی است به دست شما می­رسند.

در این مقاله سعی داریم به توضیح مختصری از این مراحل و نکات مهمی که باید در طراحی و تولید کفش حتما مد نظر گرفته شود، بپردازیم.

طراحی کفش

از آن­جایی که کفش های مختلف کاربردهای گوناگونی دارند و برای محیط­های متفاوتی طراحی شده­اند، نمی­توان انتظار داشت همه نوع کفشی، مراحل تولید مشابه و تکراری داشته باشد. شاید برایتان عجیب باشد اما برخی از کفش­ها طی 90 مرحله تولید می­شوند و تولید برخی دیگر ممکن است نیازمند طی کردن 360 فرایند و مرحله باشد. پروسه تولید کفش تودرتو است و کفش با گذر از مراحل مختلف به دست مشتری می­رسد.

اما هدف ما در این مقاله شرح ریزبه­ریز این مراحل نیست و فقط به بیان مراحل اصلی که باعث تولید کفش می­شوند و نکاتی که درهر قسمت رعایت شدنی است تا کفش کیفیت مطلوب را داشته باشد، خواهیم پرداخت.

در یک نگاه کلی می­توان مراحل تولید کفش را به صورت زیر بیان کرد که این مراحل هر کدام به عهده قسمت­های مختلف یک کارخانه یا چند کارگاه است.

طراحی کفش

 

طراحی کفش از قسمت­های مهم تولید کفش است که در دوام و کیفیت کفش تاثیر زیادی دارد. افرادی که کفش را طراحی می­کنند، افرادی خلاق هستند و دید جالبی دارند که از استعداد آن­ها در این مرحله استفاده می­شود. افرادی که می­دانند چه عواملی باعث می­شود کفش زیبا به نظر برسد و در کنار زیبایی دوام و کارایی خوبی داشته­باشد. گاها مشتری طرح دلخواه خود را به طراح می­دهد و طراح کفش به اصلاح و بهتر کردن آن می­پردازد. برخی از طراحان ترجیح می­دهند روی کاغذ طرح را پیاده کنند و برخی دیگر کار با رایانه را ترجیح می­دهند.

 

در طراحی کفش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

طراحی کفش درعین خلاقانه بودن، مسئولیت بزرگی است و رعایت نکردن برخی اصول در این مرحله باعث می­شود کفش مورد پسند مشتری نباشد و این کار در دراز مدت آسیب بزرگی به کسب­­­وکار شما وارد می­کند و شما را از چرخه رقابت با مشتری تقریبا حذف می­کند. بنابراین باید به نکات مهمی در طراحی کفش توجه کرد که این نکات عبارتند از:

توجه به گروه سنی مشتریان هدف

نکات مهم تولید کفش

کودکان کفش­هایی را انتخاب می­کنند که علاوه بر راحتی، متناسب با روحیه لطیف آن­ها و سلایق کودکانه­شان باشد. خانم­ها کفش­هایی انتخاب می­کنند که ظرافت زنانه داشته باشد و به خوش استایل بودن آن­ها کمک کند. آقایان انتخاب کفش­هایی که با روحیه، محیط کار و شرایط سنی آن­ها هماهنگ باشد را ترجیح می­دهند. پس کفشی که فقط راحتی داشته باشد ولی ظاهری جذاب برای مخاطب نداشته­باشد یا متناسب با روحیه و سن ­وسال او نباشد، انتخاب بسیاری از مشتریان نخواهد بود.

کارایی در عین زیبایی

کارایی و زیبایی مکمل هم هستند و نمی­توان یکی را قربانی دیگری کرد یا اهمیت کم­تری داد. بسیاری از کفش­ها ظاهر زیبایی دارند ولی در عمل باعث آسیب دیدن پا می­شوند و نمی­توان به راحتی از آن­ها استفاده کرد. پس دقت کنید کفشی که طراحی کرده­اید فقط جنبه تزئینی نداشته باشد.

توجه به کاربرد کفش

محیطی که از کفش در آن استفاده می­شود، اهمیت زیادی در مرحله طراحی دارد و هر کفش متناسب با محیط کاربرد خودش باید طراحی شود. کفشی که برای اداره طراحی می­شود با کفشی که برای مهمانی طراحی می­شود، چه از نظر ظاهر و چه از نظر کیفیت و راحتی، طراحی مشابهی ندارد.

  1. ساخت زیره کفش

ته کفش شما باید متناسب با شرایط بدنی و قوس پای شما ساخته شود تا بتواند فشار ناشی از راه رفتن و وزن بدن را متحمل شود. این مرحله به نوبه خود دارای اهمیتی زیادی است و باید طوری انجام گیرد که کفش باعث آسیب رسیدن به پاها و بدن، مخصوصا ستون فقرات نشود.

  1. مهرزنی و دوخت

نکات مهم تولید کفش

دوخت کفش یک کار دستی است و در این مرحله قطعات لازم برای تولید کفش کنار هم قرار گرفته و دوخته می­شوند. از مهرزنی به عنوان علامتی برای جلوگیری از سردرگمی در هنگام دوخت کفش استفاده می­شود تا قسمت­هایی که باید سوراخ شوند، بریده شوند یا دوخته شوند مشخص باشند. این مرحله باید توسط افراد متخصص انجام گیرد زیرا هرگونه اشتباه در مهرزنی یا الگوی اشتباه دوخت باعث خراب شدن قالب کفش می­شود.

  1. مونتاژ کفش

پس از طی مراحل گفته شده نوبت به مونتاژ کفش می­رسد و قالب کفش آماده شده در مراحل قبل به بخش مونتاژ ارسال می­شود. این مرحله در کارخانه­ها یا تولیدی­ها با روش­هایی مانند تزریق پی یو یا تی پی یو انجام می­گیرد.

  1. تا این مرحله تقریبا کفش شکل کلی به خود گرفته است اما هنوز آماده استفاده نیست. زیرا هنوز قسمت داخلی کفش از کیفیت و راحتی کافی برخوردار نیست. برای کفی کفش می­توان از چوب پنبه استفاده کرد. در این مرحله باید توجه داشت که کفی راحت باشد و شرایط لازم برای حمایت از قوس پا را داشته باشد زیرا اگر کفش از قوس پا حمایت نکند مشکلات غیرقابل جبران زیادی از جمله درد مفاصل، کمردرد، زانو درد و آسیب به ستون فقرات را در پی خواهد داشت.
  2. اتاق کفش

نکات مهم تولید کفش

شاید تیتر این قسمت کمی دور از انتظار به نظر برسد اما این اتاق، اتاقی است که کفش­های با ارزش از کفش­های کم­ قیمت جدا می­شوند آن­هم فقط با چند صیقل و لمس.

کفش­ها تا زمان جلا دیدن صیقل داده می­شوند و پس از آن برای فروش به مشتریان مختلف وارد بازار می­شوند. آنچه در این مرحله مهم است، استفاده از مواد با کیفیت برای جلا دادن به کفش­های مختلف، متناسب با کاربرد آن­ها است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *