تفاوت چکمه و پوتین در چیست ؟

 

با پیشرفت صنعت مد،‌ انواع مختلف و جدیدی به بازار کفش اضافه شده‌اند. اما یکی از قدیمی‌ترین نوع کفش‌ها که امروزه نیز طرفدار زیادی مخصوصا بین خانم‌ها دارد،‌ چکمه یا پوتین یا اصطلاح انگلیسی آن بوت می‌باشد. قدمت این نوع کفش به هزاران سال قبل برمی‌گردد. محققین در اسپانیا، اجسادی پیدا کرده‌اند که مربوط به 18 هزار سال قبل از میلاد است. این اجساد، باقی‌مانده زن و مردی بودند که چکمه‌ای از جنس خز و چرم به پا داشته‌اند. نکته جالب توجه اینجاست که در این حدود 20000 سال،‌ حتی جنس پوتین‌ها هم ثابت مانده است.

اگر هم به چند صد سال پیش برگردیم، سوارکارانی را خواهیم دید که چکمه‌هایی به پا دارند و برای جنگ آماده می‌شوند. چکمه‌هایی چرمی که اگر متعلق به اشراف‌زاده باشد، معمولا نقش‌های زیبایی هم روی آن‌ها ایجاد کرده‌ اند. بعد ها با رواج یافتن این نوع کفش در غرب، گاوچران‌ها یا کابوی‌های غرب وحشی هم طرح‌های مخصوص خود را ایجاد کردند. مشهورترین آن‌ها هم طرح تیغ‌دار است که به پشت چکمه شیء فلزی را وصل می‌کردند.

تفاوت چکمه و پوتین در چیست ؟

این محصول بسیار قدیمی و در عین حال مطابق با مد روز،‌ در هر دوره‌ای نقشی را به خود گرفته است. در دوره‌ای برای محافظت از پا در مقابل سرما استفاده شده،‌ و در دوره‌ای برای سوارکاری بهتر. و در سال‌های اخیر علاوه بر کاربرد‌های قبلی، به کالایی شیک و لوکس تبدیل شده است.

خب برگردیم به سوال اصلی، اینکه تفاوت چکمه و پوتین یا حتی بوت در چیست ؟

ابتدا بیایید در مورد این واژه‌ها بحث کنیم. واژه چکمه،‌ به زبان ترکی مفهوم چیز کشیدنی دارد. و اگر به فرهنگ دهخدا رجوع کنیم با این عبارت مواجه خواهیم شد:‌ (( چکمه. [ چ َ م َ /م ِ ] (ترکی ، اِ) در ترکی ، موزه را گویند. (آنندراج ) (غیاث ). مأخوذ از ترکی ، موزه ٔ ساقه بلند و کفش مسافر. (ناظم الاطباء). قسمی پوتین ساقه بلند چرمین. پوتین ساقه بلند مخصوصی که معمولاً افسران ارتش یا اشخاص دیگر در اسب سواری پوشند. پای پوش چرمین بلندساق که بیشتر در اسب سواری و چوگان بازی از آن استفاده کنند.))

خب بیایید همین‌کار را با پوتین هم تکرار کنیم. اگر به فرهنگ دهخدا نگاه کنیم این عبارت را می‌بینیم: (( پوتین :(از فرانسوی ، اِ) مأخوذ از فرانسوی ِ بتین . کفش با دیواره های بلند که تا بالای غوزک پا را پوشد. موزه. نیم چکمه.))

با این حساب می‌توان گفت که پوتین،‌ تقریبا از چکمه کوچک‌تر می‌باشد. در واقع چکمه ممکن است تا زانو و گاهی بالای آن هم برسد ولی پوتین معمولا از  چند سانتی‌متری مچ پا بالاتر نمی‌رود.

بوت هم که کلمه انگلیسی است، امروزه در میان ایرانیان استفاده بیشتری از دو واژه گفته شده دارد. شاید بتوان گفت که بوت هم‌معنی چکمه و نیم بوت هم‌معنی پوتین باشد.

اما در کل می‌توان گفت که تفاوت چکمه و پوتین شاید فقط در کلمه ‌آن‌‌‌ها است. هردو با رویه‌‌های چرمی و خزدار تولید می‌شوند و کاربرد تقریبا یکسانی دارند. امروزه بوت‌های زنانه و مردانه را در بازار می‌توان یافت. چکمه‌های زنانه معمولا بلندتر از مدل مردانه می‌باشند. به طوری که مدل‌های زنانه بیشتر حالت تجملی دارند و استفاده از آن‌ها بیشتر برای زیباییست. در حالی که مدل مردانه بیشتر برای هدف کاربردی تولید می‌شوند.

تفاوت چکمه و پوتین در چیست ؟

کاربرد‌های بسیاری را برای بوت می‌توان یافت. مانند،‌ کوه‌نوردی که طراحی مدل زنانه و مردانه آن تقریبا یکسان است،‌جلوگیری از نفوذ آب و سرما هنگام بارش برف و باران که تفاوت طراحی مدل چکمه‌های مردانه و زنانه را در این کاربرد می‌توان دید.به این صورت که زنانه‌ها حالت تجملی دارند. در نهایت سوارکاری که بازهم تفاوتی در طرح مردانه و زنانه آن دیده نمی‌شود. البته مدل‌های لاستیکی هم وجود دارد که در کارهایی مانند شست و شو و فعالیت درگل‌ولای و جاهای خیس استفاده می‌شوند.

 

در این مقاله نیز می توانید ویژگی های یک چکمه مناسب را مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *