شاید مشکلاتی مانند پارگی یا آسیب­دیدگی برای کفش­های مورد علاقه شما هم پیش بیاید و باعث ناراحتی شما شود اما خبر خوب این که با انجام برخی کارها می­توانید کفش­های آسیب­دیده­تان را تعمیر کنید. اما نکته­ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کفش از دو قسمت اصلی رویه و زیره تشکیل شده و تعمیر کفش زمانی میسر می­شود که حداقل یکی از این اجزا سالم باشد یعنی اگر رویه آسیب دیده زیره سالم باشد و اگر زیره کفش نیاز به تعمیر دارد، رویه آن سالم باشد. اگر کفشی که قصد تعمیر آن را دارید، هیچ از اجرای ذکر شده­اش سالم نیست، بهتر است از تعمیر آن صرفه­نظر کنید.

برای تعمیر کفش به چه وسیله­هایی احتیاج داریم؟

تعمیر کفش بسته به نوع مشکلی که برای کفش­های شما به وجود آمده، نیاز به ابزارهای خاصی دارد اما رایج­ترین ابزار برای تعمیر کفش­ها عبارتند از:

تعمیر انواع کفش در منزل

انواع نخ کفاشی: نخی که برای دوختن رویه و تعمیر زیره به کار می­رود.

انواع میخ

انواع کفی

انواع چسب

انواع سمباده

انواع بند چرم

انواع سوزن

انواع واکس

تینر یا بنزین

تعمیر کفش همان­طور که اشاره شد، دو حالت دارد تعمیر رویه و تعمیر که ابتدا به تکنیک­های تعمیر رویه می­پردازیم

تعمیر رویه سوراخ شده

ساده­ ترین راه برای تعمیر رویه سوراخ شده استفاده از چسب مخصوصی است که در کفاشی برای چسباندن پاشنه  لق شده استفاده می­شود. اما اگر از این چسب استفاده کردید، دقت کنید بعد از خشک شدن جای رویه پر شده مشخص خواهد شد.

تعمیر کفش با کفی سوراخ

تعمیر انواع کفش در منزل

برای تعمیر کفی سوراخ شده، اطراف حفره را به دقت با دستمال مرطوب پاک کنید و اطراف حفره را به دقت سمباده بکشید. هر چه بهتر سمباده بکشید، تعمیر کفش تمیزتر خواهد شد.

کف کفش را برگردانید و داخل آن را با چسب مخصوص پر کنید برای این­که چسب زودتر خشک شود، از یک قطعه یخ می­توانید روی چسب استفاده کنید اصولا این چسب برای خشک شدن به 24 ساعت زمان نیاز دارد در این مدت باید کفش در سطح صاف و بدون لغزشی قرار بگیرد.

بعد از خشک شدن مجددا اطراف چسب را با سمباده صاف کنید تا هیچ برآمدگی روی قسمت تعمیر شده وجود نداشته باشد.

تعمیر پاشنه لق شده

اگر پاشنه شما لق شده، سعی کنید تا زمان رسیدن به خانه و اجرای ترفندهای زیر، روی پاشنه پاهایتان راه بروید و به محض رسیدن به خانه اقدام به تعمیر پاشنه کنید.

برای تعمیر پاشنه، اگر میخ پاشنه کفش شما درآمده، با چسب پاشنه را بچسبانید و میخ مخصوص پاشنه را درون پاشنه قرار دهید. برای تعمیر پاشنه شکسته باید محل مورد نظر را با دقت تمیز و خشک کنید، کف آن و پاشنه را خوب سمباده بکشید و در نهایت از چسب مخصوص کفش برای چسباندن پاشنه استفاده کنید. برای این که مطمئن شوید پاشنه محکم خواهد چسبید، از یک چکش استفاده کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید از یک محکم کننده پاشنه که کف و زیره کفش را به هم متصل می‌کند به مدت ۲۴ ساعت استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید نگه دارنده را جدا کنید. با کمک انگشتان خود مرز کف کفش و پاشنه را بررسی نمایید.

تعمیر رویه کفش با پارچه

تعمیر انواع کفش در منزل

برای تعمیر رویه کفش، به مقداری پارچه، قلم مو و رنگ احتیاج دارید برای این کار پارچه­ای به اندازه رویه کفش انتخاب کنید البته بعد از چسباندن می­توانید قسمت­های اضافی پارچه را ببرید سپس روی رویه، چسب زده و پارچه­ای که انتخاب کرده­اید را به طور یکنواخت روی رویه بچسبانید بعد از آن قسمت­های اضافی پارچه را به دقت جدا کنید.

برای چسباندن پارچه می­توانید چسب چوب را به آب رقیق کنید و روی پارچه مورد نظر بمالید.

تمیز کردن لکه از کفش­ های پارچه­ ای

تعمیر انواع کفش در منزل

برای پاک کردن کفش می­توانید از مخلوط آب و جوش­شیرین استفاده کنید. برای این کار مخلوط آب و جوش­شیرین را روی کفش ریخته و با مسواکی اقدام به تمیز کردن کفش­هایتان بکنید.

رفع خراش از روی کفش­ های جیر

چنانچه کفش جیر شما خراشیده شده باشد، می‌توانید با قرار دادن آن در مجاورت بخار آب مشکل را حل نمایید. کفش جیر وقتی در مجاورت بخار آب قرار بگیرد سریعتر تمیز می‌شود و از حالت کهنگی در می‌آید. بعد از مدتی که کفش جیر شما در مجاورت بخار آب قرار گرفت، می‌توانید با استفاده از یک برس چرک آن را برطرف نمایید.

رفع خراشیدگی روی کفش

برای رفع خراشیدگی، می­توانید از پاک­کن­هایی که در سر مدادها قرار دارد، استفاده کنید. برای این کار پاک­کن را روی خراشیدگی بکشید. این کار خراش روی کفش­هایتان را تا حدی کاهش می­دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *