با زیره ­کفش بیشتر آشنا شوید

دلیل استفاده از زیره چرمی در کفش : حتما شما هم ضرب­المثل، کفش قلب دوم انسان است را شنیده اید و از لزوم انتخاب کفش مناسب آگاه هستید. کفش­ها زبان بدن و رفتارشما را نشان می­دهند. کفش­ها شما را از نظر فیزیکی و احساسی انتقال می­دهند.

 

یکی از قسمت­های مهمی که نقش کلیدی در راحتی و کیفیت کفش دارد، زیره­کفش است. زیره قسمت پایینی کفش است که با زمین در تماس است و علاوه بر آن­که باعث دوام و کیفیت کفش می­شود، از پاهای شما نیز در برابر فشار و آسیب محافظت می­کند. شاید فکر کنید زیره­ها تفاوت زیادی باهم ندارند، اما در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع زیره و تفاوت­های آن­ها با یکدیگر بپردازیم.

انواع زیره­ کفش

زیره ­ی کفش تولیدشده از EVA

زیره­ی کفش EVA، زیره­ی بیش از 70 درصد کفش­ها را شامل می­شود. زیره­ی EVA کاربرد وسیعی در تولید انواع کفش دارد. زیره­ی EVA، از مواد نرم و قابل انعطافی تشکیل شده است و قابلیت تحمل ضربه­های شدید را دارد. به همین دلیل برای اکثر کفش­های ورزشی از زیره­ی EVA استفاده می­شود. برای جلوگیری از تغییر شکل زیره­ EVA و جلوگیری از لیز خوردن آن در محیط­های آبی، آن­را معمولا با لاستیک و تی پی یو ترکیب می­کنند.

زیره ­ی کفش تولیدشده از EVA

زیره کفش تولید شده از PU

زیره کفش تولید شده از PU

کلمه­ی PU، مخفف عبارت Poly Urethane است . و به زیره­هایی گفته می­شود که از ترکیب دو ماده­ پلی ال و ایزوسیانات تشکیل می­شود. زیره کفش PU، تمام ویژگی­های لازم برای یک کفش مناسب، از جمله راحتی، کیفیت، دوام و قیمت مناسب را داردکفش­هایی که از زیره­ PU درست شده­اند، دوام و عمر زیادی دارند و می­توانید آن­ها را برای مدت طولانی استفاده کنید. چون زیره­های  PU بسیار سبک و بادوام هستند. شکستگی در این نوع زیره­ها بسیار کم است و در هوای سرد، مانند عایق حرارتی عمل می­کنند. زیره­های PU دربرابر لغزش و رطوبت نیز از مقاومت خوبی برخوردارند. زیره­های PU معمولا در کفش­های مردانه استفاده می­شوند.

زیره کفش لاستیکی

اگر در مشخصات کفش­هایتان، کلمه­ RUBBER  به چشمتان خورد، یعنی زیره­ کفش شما را لاستیک تشکیل می­دهد. زیره رابر اصطکاک خوبی دارد و قابل سایش یا شکسته شدن نیست. به علت داشتن مقاومت و قدرت انعطاف­پذیری بسیار خوب زیره­های رابر، معمولا در کفش­های کوهنوردی از این زیره­ها استفاده می­شود. زیره­های رابر در برابر نفوذ آب نیز مقاومت خوبی از خود نشان می­دهند.

زیره کفش لاستیکی

زیره کفش ساخته ­شده از TPU

زیره­های TPU از وزن پایین و قدرت اصطکاک خوبی برخوردارند. و امکان شکستن

آن­ها تقریبا غیرممکن است. به علت مقاومت خوبی که دارند، معمولا برای تولید کفش­های تخصصی و ایمنی از آن­ها استفاده می­کنند. وزن معادل زیره­های TPU معمولا 190 تا 390 گرم برای هر جفت کفش تخمین زد.

زیره کفش ساخته ­شده از TPU

زیره کفش PVC

زیره PVC یک عایق عالی برای کفش­ها محسوب می­شود. زیره پی وی سی به راحتی قابلیت تبدیل شدن به شکل‌های مختلف را دارد. زیره کفش PVC به طور ذاتی سخت است و با اضافه کردن برخی مواد، کمی نرم‌تر می‌شود. به علت وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه این زیره، طرح های متنوعی از زیره پی وی سی در بازار موجود

است و بیشتر در ساخت کفش‌های ارزان قیمت و دمپایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مزیت‌های زیره  PVC این است که امکان سایش و شکستن ندارد.

زیره کفش TERMO

زیره کفش ترمو به علت مقاومت خوبی که در برابر سایش و لغزش دارد، این امکان را به شما می­دهد که با خیال راحت روی سطوح لغزنده، قدم بزنید. علاوه بر آن زیره کفش ترمو به علت خاصیت عایقی که دارد، زیره­کفش مناسبی برای زمستان و تابستان به حساب می­آید.

زیره کفش چرم

زیره­های چرم به علت زیبایی منحصر به فرد خود، از محبوبیت خاصی در میان زیره­ها برخوردارند. زیره­های چرم می­توانند رطوبت را جذب کنند و امکان گردش هوا را نیز دارند.

به همین دلیل معمولا در کفش های مجلسی و کلاسیک از این نوع زیره استفاده می­شود. اگر شما جزو کسانی هستید که پاهایتان در تابستان عرق می­کند، پیشنهاد می­شود از کفش­هایی با زیره چرم استفاده کنید. از زیره­های چرم در کفش­های دست دوز استفاده می­شود.

زیره کفش چرم

از کدام زیره کفش باید استفاده کنیم؟

انتخاب زیره تا حد زیادی به موقعیت فردی شما و محیطی که در آن فعالیت دارید، بستگی دارد. در میان زیره­ها، زیره­ چرم نسبت به بقیه از قیمت بالاتری برخوردار است. اما این تفاوت قیمت، دلیل بر کیفیت بهتر همیشگی آن نیست. زیره چرم برای فصول زمستان و تابستان پیشنهاد خوبی نیست. چون در اثر رطوبت دوام خود را از دست می­دهد.

بنابراین انتخاب زیره مناسب بستگی به نوع نیاز شما دارد و انتخاب قطعی یک نوع زیره

برای تمامی شرایط، ممکن نیست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *