رویه کفش : همه کفش‌ها از اجزای مختلفی تشکیل‌شده‌اند. از بخش‌های به‌کاررفته در کفش‌ها می‌توان رویه، تخت بیرونی، کفی‌ها، مغزی، توکاری، پاشنه، زیر پاشنه و ساق‌پوش را نام برد. رویه کفش‌ها نیز دارای قسمت‌های مختلفی است. این ساختار، پا را در جای خود نگه‌داشته و مانع از حرکت بالا و پایین یا چپ و راست آن می‌شود. بسته به نوع استفاده و استایل کفش، رویه می‌تواند یکپارچه و یا چندتکه ساخته شود و دارای جنس یکسان یا متفاوت باشد. هر یک از اجزای رویه در کفش‌های ورزشی می‌تواند دارای جنس‌های مختلفی باشد؛ اما بخش اصلی رویه کفش، معمولاً بیشترین قسمتی است که از یک جنس تشکیل می‌شود. در سایر کفش‌ها رویه دارای جنس‌های متفاوتی نیست.

در انواع مختلف کفش، از جنس‌های متنوعی در رویه استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های کفش، طبقه‌بندی کردن آن‌ها ازنظر کاربردی است. کفش‌ها معمولاً ازنظر کاربردی به سه دسته اصلیِ کفش‌های معمولی، ورزشی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. جنس رویه و زیره کفش‌ها نیز اغلب با توجه به همین دسته‌بندی‌ها، مشخص می‌شود. در حال حاضر مشهورترین مواد برای رویه چرم، برزنت و جیر هستند؛ اما در کفش و کتانی ورزشی حساسیت مواد استفاده‌شده در رویه چندین برابر می‌شود چراکه میزان مقاومت، نرمی و سبکی آن تأثیر زیادی بر فعالیت ورزشی شما دارد.

قسمت‌های اصلی رویه کفش

وظیفه رویه کفش محافظت از پا است. تمام قسمت‌های رویه درانجام این وظیفه تأثیرگذار هستند. بخش‌های مختلف رویه شامل موارد زیر است:

  • کوارتر (Quarter)

برای پوشش کناره‌ها و پشت پا از کوارتر استفاده می‌شود. کوارتر پشت پاشنه کفش ضخیم در نظر گرفته می‌شود تا شکل ظاهری کفش حفظ‌شده و استحکام بالا رود. برای راحتی در پوشیدن کفش، بخش پشتی برخی از کفش‌ها به‌صورت تکه پارچه‌ای کار می‌شود.

  • ومپ (Vamp)

قسمت‌ مرکزی، روی پا و جلوی کفش توسط ومپ پوشش داده می‌شود. این بخش، اصلی‌ترین محل برای محافظت از پا است. به‌طورمعمول در این قسمت از رویه از پارچه مشبک استفاده می‌شود که دلیل آن تهویه بهتر هوا و جلوگیری از تعریق پا است.

  • سوراخ‌های عبور بند (Eyelets)

سوراخ‌های عبور بند در کفش‌های کتانی روی کوارتر و یا ومپ قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن سوراخ بر روی کوارتر کفش راحت‌تر تنگ یا گشاد و پوشیده می‌شود. شکل و مدل سوراخ‌ها در زیبایی کفش تأثیرگذار است.

  • زبانه (Tongue)

زبانه سبب راحت‌تر قرار گرفتن پا در کفش می‌شود. این قسمت برای پوشاندن پا در زیر بندها استفاده می‌شود و اجازه تنگ و گشاد کردن کفش را به استفاده‌کننده آن می‌دهد.

  • محافظ انگشتان (Toe Cap)

در برخی از کفش‌های کتانی‌ لایه‌ای محکم برای افزایش مقاومت و حفاظت بیشتر از انگشتان بر روی لایه اصلی قرار می‌گیرد. این لایه علاوه بر محافظت کمک می‌کند تا کفش سریعاً تغییر شکل پیدا نکند. یکی از نمونه‌های بی‌نظیر استفاده از محافظ انگشتان (Toe Cap) است. وجود این پلاستیک هلالی شکل استایل منحصربه‌فردی را در کفش ایجاد می‌کند.

رویه چرم

چرم، ماده‌ای انعطاف‌پذیر و درعین‌حال بادوام است. چرم در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. رویه چرم طبیعی، مقاومت بالایی در برابر پارگی و سایش دارد. چرم طبیعی ماده‌ای است که هوا را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد و قابل تنفس است. این ماده عایق گرما است و دمای پا را در درجه حرارت‌های مختلف تنظیم می‌کند. چرم‌های مصنوعی، عمر کمتری نسبت به چرم‌های طبیعی دارند. کفش‌های چرم در رطوبت دچار آسیب می‌شوند، به همین دلیل برای فعالیت‌های ورزشی مناسب نیستند.

رویه چرم

رویه پلاستیک

برای ایجاد راحتی بیشتر هنگام تحرک در کفش‌های اسپرت و ورزشی، معمولاً رویه کفش از جنس نوعی پلاستیک خاص، پارچه یا توری تشکیل می‌شود. استفاده از این رویه‌ها باعث تنفس و عبور و مرور هوا در اطراف پا می‌شود. در کفش‌های ورزشی که برای طبیعت‌گردی هستند، رویه از جنس مواد ضد آب ساخته می‌شود.

رویه کفش‌های دارای قیمت پایین به‌طورمعمول از پلاستیک تولید می‌شوند. شرکت‌های بزرگی همانند آدیداس از پلاستیک‌های بازیافتی نیز برای تولید کفش استفاده می‌کنند. این کفش‌ها دارای مقاومت خوبی هستند ولی در برابر حرارت زیاد آسیب می‌بینند. از مزیت رویه‌های پلاستیکی ایجاد تنوع در طرح و رنگ رویه است و دارای قیمت پایین‌تری هستند. از معایب رویه پلاستیکی گرم شدن پا و بو گرفتن آن است.

رویه پلاستیک

رویه میکرو فیبر

کفش‌های تولیدشده‌ از میکرو فیبر بسیار سبک هستند زیرا دارای فیبر نازک‌تر و الیاف کمتری هستند. میکرو فیبرها در دو نوع پلی‌استری و ابریشمی تولید می‌شوند. کفش‌هایی که دارای رویه میکرو فیبر پلی داستر هستند، معمولاً نسبت به کفش‌هایی که دارای رویه با میکرو فیبرهای ابریشمی می‌باشند، ارزان‌تر به فروش می‌رسند. میکرو فیبرها معمولاً نرم هستند و در پا احساس راحتی ایجاد می‌کنند.

رویه میکروفیبر

رویه پی یو (PU)

پی یو (PU) معمولاً در کفی کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما برای تولید برخی کفش‌ها، در رویه نیز از این ماده استفاده می‌کنند. این رویه معمولاً خشک و مقاوم است و به‌صورت ضد آب طراحی می‌شوند و در طبیعت‌گردی کاربرد دارند. این رویه در هوای گرم برای استفاده مناسب نیست زیرا باعث عرق کردن پا در طولانی‌مدت می‌شود.

رویه پی یو

رویه ترکیبی از مواد مصنوعی

مواد مصنوعی مورداستفاده در تولید رویه کفش‌ها می‌تواند مواد متنوعی ازجمله، فوم، نبوک، نمد مصنوعی و سایر مواد باشد. کفش‌های ورزشی که دارای رویه با مواد مصنوعی مختلف هستند، هم می‌توانند سبک و انعطاف‌پذیر باشند، هم می‌توانند سفت‌وسخت و مقاوم باشند.

رویه ترکیبی

رویه مواد طبیعی

از رایج‌ترین مواد طبیعی که برای رویه کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد، چرم است. پارچه‌ها و الیاف طبیعی نیز برای تولید رویه کفش مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کفش‌هایی که با مواد طبیعی تولیدشده‌اند،‌ برای محیط‌زیست ضرری ندارد. این کفش‌ها دارای ظاهر زیبا و شیک هستند ولی در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارند. همچنین کفش‌های تولیدشده از مواد طبیعی راحت، سبک، نرم و انعطاف‌پذیر هستند. در کفش‌های اسپرت کتانی نیز رویه از پارچه، چرم و یا ترکیب هر دو استفاده می‌شود.

رویه مواد طبیعی

در این مقاله با رویه‌های مختلفی که در کفش‌های مختلف استفاده می‌شود، آشنا شدیم. هر یک از رویه‌ها دارای کاربرد متفاوتی هستند و باید بسته به مکان لازم مورداستفاده قرار بگیرند تا نیاز و راحتی افراد را برطرف کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *