آیا می‌دانید به چه نوع کفشی، کفش آکسفورد می‌گویند؟

کفش آکسفورد : کفش‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام از آن‌ها با توجه به ظاهری که دارند در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. به کفش‌هایی که دارای بند باشند کفش آکسفورد گفته می‌شود. درگذشته این کفشها  کفش رسمی آقایان محسوب می‌شد. امروزه استفاده از بند در کفش‌های مختلفی مانند کفش‌های کتانی و پاشنه‌دار زنانه رایج است. هر کفشی که دارای بند و سوراخ‌هایی برای عبور بند باشد، آکسفورد نامیده می‌شود.

کفش آکسفورد

دلیل نام‌گذاری کفش آکسفورد چیست؟

این کفشها کفشی نیم بوت بوده اند که در دانشگاه آکسفورد ساخته‌شده است. قبل از اختراع این کفش‌ها در دانشگاه آکسفورد از بوت­های سفت و سخت استفاده می‌شد که بسیار ناراحت بودند و پای آقایان را اذیت می‌کرد. در ابتدا کفش‌های آکسفورد در دو طرف خود دارای چاک بودند تا به‌راحتی پوشیده شوند. به‌مرورزمان از بند در این کفش‌ها استفاده شد، دهانه کفش نیز کوتاه‌تر و پاشنه کمتر شد و درنهایت کفش‌های آکسفورد به شکل امروزی خود درآمد.

کفش‌های آکسفورد امروزه بسیار محبوب هستند و کفش موردعلاقه اکثر آقایان به شمار می‌آیند. این کفش‌ها برای اکثر فعالیت‌ها مناسب هستند. همچنین کفش‌هایی که به شکل بوت هستند بیشتر در اسب‌سواری استفاده می‌شوند.

کفش آکسفورد

کفش آکسفورد دارای چه انواعی است؟

به‌طورکلی این نوع کفش  به کفشی گفته می‌شود که دارای بند، پاشنه کم و ساق کوتاهی باشد که قوزک پا را نشان دهد. این سه ویژگی در تمام این کفش‌ها وجود دارد. ازنظر استایل در این کفش‌ها تنوع وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آکسفورد ساده که دارای فرم پیچیده‌ای نیست و کفشی رسمی است و برای مناسبت‌های رسمی بسیار مناسب است. رنگ این کفش‌ها اکثراً مشکی است.
  • نوع دیگر این کفش‌ها به رنگ قهوه‌ای است و دارای استایل ساده است.
  • کفش‌های آکسفورد با پنجه گرد نوع دیگری از استایل­های این کفش هستند. در این کفش‌ها یک قطعه چرم اضافی روی پنجه پا وجود دارد و سوراخ‌های رویه کفش در این مدل بیشتر نمایان است. درواقع نواری کارشده از روی پنجه این نوع کفش عبور می‌کند. این کفش‌ها برای کارکرد اداری بسیار مناسب هستند.
  • آکسفورد وینگ تیپ نوع دیگری از این کفش‌هاست که خیلی رسمی نیست و پنجه کفش به‌گونه‌ای است که گویا حرف W بر روی آن نوشته‌شده است.
  • آکسفورد بالمورال نیز شبیه وینگ تیپ است با این تفاوت که طراحی روی پنجه آن کمتر است. این نوع از کفشها برای مصاحبه‌های شغلی و مهمانی‌های عصرانه مناسب است.
  • آکسفورد تک برش نیز کفشی بسیار رسمی است زیرا فقط یک برش در سراسر آن زده‌شده است.
  • نوع دیگر این کفش‌ها که بند روی آن کاملاً مشخص باشد، چکمه سنگین یا Brogues گفته می‌شود. به این کفش‌ها، کفش‌های بالدار نیز گفته می‌شود زیرا سوراخ‌های بند کفش در دو طرف کفش قرار می‌گیرند و شکل باله پیدا می‌کنند. این کفش‌ها برای پوشیدن در مراسم رسمی مناسب نیستند.
  • از انواع دیگر کفش‌های آکسفورد می‌توان کفش آکسفورد زنانه را نام برد. این کفش‌ها کاملاً رسمی و راحت هستند و برای استفاده در محل کار مناسب می‌باشند. این کفش‌ها مناسب برای تیپ‌های مختلف هستند و برای خانم‌هایی که به کفش پاشنه‌دار علاقه‌مندند در مدل‌های پاشنه‌دار نیز موجود هستند. کفش‌های آکسفورد پاشنه‌دار زنانه دارای ساق تا روی مچ پا بوده و بسیار ظریف و شیک هستند.

پوشیدن کفش آکسفورد به چه شکلی است؟

کفش‌های آکسفورد بسیار محکم هستند و داری کیفیت خوبی هستند. این کفش‌ها معمولاً از جنس چرم، جیر و یا کرباس هستند و نباید با شلوار لی، کتان و یا تیپ اسپرت پوشیده شوند. آقایان بهتر است این کفشها را با کت‌وشلوار و کراوات استفاده کنند. کفش‌های آکسفورد هرچه براق‌تر باشند، رسمی‌تر می‌شوند. کفش‌های آکسفوردی که ساختار ضخیم و کلفتی دارند، به میزان کمتری رسمی هستند. همچنین خانم‌ها نیز بهتر است با لباس رسمی این کفش‌ها را بپوشند. کفش آکسفورد را می‌توان از صبح تا شب، در محل کار و مراسم رسمی پوشید.

کفش‌های آکسفورد را می‌توان با شلوار و پیراهن مردانه نیز ست کرد. پوشیدن پیراهن سفید و شلوار مشکی با این نوع کفش می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

آکسفوردهای پاشنه‌بلند زنانه نیز بهتر است با لباس رسمی کوتاه پوشیده شود تا زیبایی کفش بیشتر نمایان شود. بهترین رنگ کفش در کفش‌های آکسفورد رنگ مشکی و قهوه‌ای است که رنگ مشکی از نظر ست کردن با لباس کاربرد بیشتری دارد.

کفش‌های آکسفورد ازجمله کفش‌های معروف و پرکاربرد هستند که بهتر است افراد برای زیبا و مرتب دیده از آن‌ها استفاده کنند. این کفش‌ها دارای کاربرد زیادی هستند و بهتر است در جاکفشی هر فردی از این کفش‌ها موجود باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *