هنگام خرید کفشی که مناسب دویدن و پیاده روی باشد باید به نکات زیادی توجه کنید تا سلامتی و راحتی پا تضمین شود. کفش مورد استفاده برای دویدن باید به طور کامل متناسب با سایز پای شما باشد بنابراین برخلاف تصور افراد، خرید این گونه کفش ها هم خیلی آسان نیست.

نکات مورد توجه در خرید کفش مناسب برای دویدن

  • اولین نکته ای که در خرید این کفش ها حائز اهمیت است پاشنه کفش است. پاشنه باید کاملا اندازه باشد و خیلی گشاد و یا تنگ نباشد به صورت که بعد از بستن بند کفش به صورت نرمال پا کمی در داخل کفش حرکت کند.
  • بعد از بستن بند کفش نباید احساس فشار بر روی پای خود داشته باشید. اگر هنگام خرید فشاری احساس کنید این فشار هنگام دویدن بیشتر نیز خواهد شد.
  • رویه کفش انتخابی برای دویدن باید نرم و راحت باشد و پا را تحت فشار قرار ندهد. اگر پای شما احساس تنگی در کفش داشته باشد، علت آن می تواند تنگ بودن رویه و یا بستن نامناسب بند کفش باشد در این صورت نیاز به تغییر یکی از آن ها وجود دارد.
  • پهنای کفش باید متناسب با پای شما باشد. اگر کفش از پهنا برای شما تنگ باشد، انگشت کوچک شما بر روی سایر انگشتان قرار می گیرد و حس جمع شدگی در پای شما وجود خواهد داشت. همچنین پهنا نباید خیلی گشاد باشد در این صورت با حرکت پا به طرفین کفش و برخورد با آن امکان ایجاد میخچه در پا وجود خواهد داشت.
  • با توجه به اینکه پاها حین دویدن ورم می کنند، کفش مناسب دویدن باید به اندازه پهنای شست دست‌تان از بخش جلو دارای فاصله با انگشتتان باشد. انگشت پای شما بعد از پوشیدن و بستن بند کفش باید به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کند تا در این ناحیه احساس ناراحتی در پای خود نداشته باشید.
  • انعطاف پذیری کفش مناسب دویدن باید به گونه ای باشد که با خم کردن پنجه آن، بیشتر از توانایی پای شما برای منعطف شدن، خم نشود. انعطاف بیش از حد می تواند منجر به کمر درد و التهاب پلانتار شود و در صورتی که کفش اصلا دارای انعطاف نباشد، تاندون پا کشیده می شود و روی کف پا فشار ایجاد می شود.

 کفش‌ مخصوص دویدن

  • خرید کفش با توجه به ظاهر آن

افراد در خرید کفش ورزشی نباید فقط به ظاهر آن توجه کنند و باید راحتی و جنس آن را نیز در نظر بگیرند. افرادی که فقط با توجه به ظاهر کفش آن را می خرند ممکن است بعد از چند بار پوشیدن در پای خود احساس ناراحتی کنند و قادر نباشند از کفش استفاده کنند.

  • توجه به آزاد بودن انکشتان در داخل کفش

اگر کفشی که برای ورزش انتخاب می کنید تنگ باشد، انگشتان پای شما ممکن است سیاه شده و تاول بزند. کفش باید به اندازه ای راحت باشد که امکان تکان دادن انگشت پا در آن وجود داشته باشد و در عین حال خیلی گشاد نباشد.

  • توجه به زمان خرید کفش

پای افراد در ساعات مختلف روز دارای سایز متفاوتی است. به طور معمول پای افراد صبح دارای سایز کوچکتری است و بعد از ظهرها بعد از انجام فعالیت کمی بزرگ تر می شود. به همین دلیل بعد از ظهرها می تواند بهترین زمان برای خرید کفش باشد. در ساعت 4 بعدازظهر پا به بیشترین سایز خود می رسد.

  • توجه به سایز کفش در برندهای مختلف

سایز پای افراد در کفش های مختلف می تواند متفاوت باشد. برای مثال کفش ورزشی سایز 42 می تواند مناسب یک فرد باشد در حالی که کفش کتانی با همان سایز مناسب او نیست. سایزبندی در انواع کفش ها و در برندهای مختلف می تواند متفاوت باشد. بنابراین با توجه به راحتی پا در کفش باید کفش مناسب را انتخاب کرد.

  • خرید از محل معتبر

هنگام خرید کفش برند حتما به اصالت کالا توجه کنید زیرا با خرید از محل های نامعتبر امکان خرید کفش تقلبی که استاندارهای مورد نیاز در آن رعایت نشده، وجود دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *