کفش از پوشش­ هایی است که انتخاب نوع استاندارد آن اهمیت ویژه­ای برای سلامتی بدن دارد. استاندارد بودن کفش به عوامل و فاکتورهایی بسیاری بستگی دارد اما یکی از عوامل بسیار مهم در کیفیت مطلوب کفش، جنس کفش یا ماده­ای است که کفش از آن تولید می­شود.

به طور عمده کفش ­ها از چرم، پارچه، پلاستیک و فوم ساخته می­شوند. در این مقاله به بررسی ویژگی کفش ­های ساخته شده از هر یک از این مواد خواهیم پرداخت و امیدواریم بعد از خواندن این مطلب بتوانید کفش مورد نظر و مناسب با محیط دلخواهتان را به راحتی انتخاب کنید.

چرم

چرم ماده ­ای باکیفیت و بادوام است که از پوست برخی حیوانات و در اثر اعمال و فرایند خاصی که دباغی نامیده می­شود، تولید می­شود. چرم ماده­ای انعطاف­ پذیر است و این خاصیت منعطف بودن چرم باعث می­شود چرم در اثر استفاده و سایش در محیط­ های مختلف، آسیب جدی نبیند. چرم خاصیت تنفسی دارد یعنی می­تواند هوا را از خود عبور داده و با ایجاد تهویه مناسب، از تعریق پاها جلوگیری کند. همه این ویژگی­ ها در کنار هم باعث می­شوند، کفش­ های چرمی کفش­ های ایده­ آلی محسوب شوند.

منسوجات

ماده اولیه کفش

پارچه نیز مانند چرم کاربرد گسترده­ای در تولید کفش دارد. طیف مختلفی از رنگ­ها و انواع گوناگون پارچه در ساخت کفش مورد استفاده قرار می­گیرند.

رایج­ترین منسوجات پارچه ای که از آن­ها برای تولید کفش استفاده می­شود عبارتند از:

  • پنبه
  • پشم
  • نایلون
  • پلی استر

یکی از مهم­ترین مزیت­های کفش ­های پارچه ­ای تطبیق پذیری آن­ها با رنگ و طرح­ های مختلف است. هنگام خرید این نوع کفش­ ها به ویژگی­ های کلی مثلا گذراندن گرما یا سرما و دقت کنید.

مواد مصنوعی

مواد مصنوعی که شامل موادی مثل کامپوزیت و چرم مصنوعی و … هستند، در ساخت و تولید انواع کفش نقش کلی دارند. کامپوزیت­ های ساخته شده توسط انسان دو بخش کلی دارد. لایه خارجی مانند پشتیبان است و از الیاف پلی­استر تشکیل شده و در ساخت کفش استفاده می­شود.

مزیت کفش­ های تولید شده با مواد مصنوعی، ارزان قیمت بودن آن­ها است. اما از آنجایی که این کفش­ها با مواد اصل و باکیفیتی ساخته نشده­اند، خیلی زود دچار آسیب می­شوند و نیاز به تعویض زودهنگام دارند.

رزین

رزین یا لاستیک رایج­ترین ماده­ای است که در ساخت و تولید کفش مورد استفاده قرار می­گیرد. از این ماده برای تولید کفش ­های ورزشی استفاده زیادی می­شود که کفش مخصوص دویدن و تنیس یکی از نمونه­ های معروف آن است.

فوم

ماده اولیه کفش

فوم ماده ­ای رایج و جزو مواد اولیه کفش در قسمت بالایی کفش­ های ساخته شده با هر نوع ماده ­ای محسوب می­شود. فومی که در ساخت کفش مورد استفاده می­گیرد دو نوع است فوم سلول باز و فوم سلول بسته.

در فوم سلول باز مواد نفوذپذیر هستند و این امر باعث می­شود آب و رطوبت به داخل کفش نفوذ کند. اما فوم سلول بسته دارای مواد نفوذناپذیر است که از ورود آب به داخل کفش  جلوگیری می­کند.

از فوم سلول بسته اغلب برای قسمت وسط کفش استفاده می­شود.

هر ماده­ای که از آن برای ساخت کفش استفاده می­شود ویژگی­ های منحصربه ­فردی دارد و شناخت این ویژگی و داشتن شناخت کامل از محیطی که قرار است کفش را در آن محیط بپوشید، به شما کمک می­کند بهترین نوع کفش را انتخاب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *