کفش­های تخت خوابی!

کفش کف تخت : کفش‌های کاملاً تخت بیشتر روی خود پا تأثیر منفی دارند، یعنی با توجه به تنوع وضعیت تشریحی کف پا در افراد مختلف، ممکن است پوشیدن طولانی مدت کفش‌های عروسکی و صندل‌های تابستانی اثرهای منفی متفاوتی در پای افراد مختلف داشته باشد؛ مثلاً بافت نرم کف پای خانم‌ها و دخترخانم‌ها کمی بیشتر از آقایان است و این بر استحکام کف پای آن‌ها تأثیر دارد بنابراین وقتی خانمی کفش عروسکی کاملاً تخت می‌پوشد، امکان چرخیدن مچ پای او به سمت داخل به وجود می‌آید. تکرار این چرخش‌ها در طول روز باعث ایجاد دردهایی مزمن در ناحیه مچ پا می‌شود و خیلی‌ها نمی‌دانند این دردها در سنین نوجوانی و جوانی به پوشیدن کفش تخت و نامناسب مربوط است. به‌علاوه، بیماری معروف خار پاشنه در افرادی که عادت به پوشیدن کفش‌های تخت دارند، بیشتر از سایر افراد دیده می‌شود.

مضرات کفش تخت

همیشه وقتی صحبت از مضرات برخی کفش‌ها می‌شود همه یاد کفش‌های پاشنه‌بلند می‌افتند. ولی کفش‌های تخت نیز ضررهای بسیاری را به بدن شما وارد می‌کنند که به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

صافی کف پا

اگر در طولانی‌مدت کفش تخت بپوشید ممکن است فشارهای وارده روی پنجه و پاشنه، کف پای شما را دچار صافی و مشکلات متأثر از این صافی کند.

فرورفتن ناخن پا به گوشت

کفش‌های تخت بیشتر در مدل‌های عروسکی دیده می‌شوند و پنجه‌ی باریکی دارند. همین مسئله باعث می‌شود به پنجه و پاشنه فشار زیادی وارد شود و ناخن پا به داخل گوشت فرو برود و باعث درد بسیاری شود.

آسیب به تاندون‌ها

به دلیل اینکه این کفش‌ها بدون بند و حفاظ هستند باعث کشیده شدن عضلات قسمت پشت پا می‌شوند و تاندون‌ها آسیب می‌بینند.

درد در کف پا و پاشنه

این کفش‌ها فشار زیادی به کف پا و پاشنه‌ی شما وارد می‌کنند و در مدت‌زمان طولانی باعث درد و ناراحتی در ناحیه کف و پاشنه‌ی پا می‌شود.

درد زانو و پشت

درد در این قسمت‌ها نیز از عوارض استفاده از کفش و صندل تخت است. لازم است کفش شما حداقل سه سانتی‌متر پاشنه داشته باشد. تا جایی که می‌توانید از کفش‌های تخت استفاده نکنید.

معایب راه رفتن با صندل تابستانی

در فصل تابستان افراد به استفاده از کفش‌های روباز که اصطلاحاً صندل گفته می‌شود، روی می‌آورند. پوشیدن «صندل» در تابستان و هوای گرم بسیار رایج است اما ممکن است پاهای شما بهای آن را بدهند. انجمن پزشکی آمریکا هشدار می‌دهد که پوشیدن صندل برخی آسیب‌ها و صدماتی را برای پا به دنبال دارد، از جمله این آسیب‌ها:

الف) رگ به رگ شدن یا پیچ‌خوردگی مچ پا ناشی از پوشیدن دم پایی یا صندل؛

ب) ایجاد پینه یا تغییر شکل انگشتان پا به دلیل پوشیدن صندل‌های تابستانی؛

پ) حفاظت و مراقبت ضعیف و نامناسب از پا، درد پاشنه و درد قوس پا به دلیل سُرخوردن پا؛

ت) پینه بستن، مراقبت ضعیف و سوزش بین انگشتان به دلیل پوشیدن صندل‌های توری یا بندی؛

ث) به خصوص زنان بیشتر دوست دارند تا کفش‌هایی بخرند که بسیار کوچک و تنگ و نوک‌تیز باشد. این نوع کفش می‌تواند به ساق پا، قوزک پا و سایر ناهنجاری‌های انگشت پا مانند پنجه پا، ناخن‌های پنجه که نیاز به جراحی دارند منجر شود.

ج) استفاده از کفش‌هایی با پاشنه‌های نازک مانند راه رفتن بر روی مقوا است. بدون هیچ پشتیبانی قوسی پا و این مانع از عملکرد بهینه پا می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات زانو، کفل و کمر شود. کف پای ضعیف نیز همراه با مشکل درد پاشنه به نام التهاب کف پا در ارتباط است.

چ) بسیاری از دمپایی‌ها هیچ پشتیبانی ندارند، به همین دلیل خار پاشنه پا را بدتر می‌کنند. پس کمتر تز دمپایی استفاده کنیم.

کفش کف تخت

توصیه‌های مهم برای پوشیدن کفش تخت

برای جلوگیری از ابتلا به حساسیت‌های پوستی در اثر تماس مستقیم پوست جوراب را فراموش نکنید.

معمولاً رویه کفش‌های تابستانی باز است و افراد هم تمایلی به خراب کردن ظاهر کفش با پوشیدن جوراب ندارند. برای حل این مشکل شما می‌توانید پاپوش‌های بدون رویه بپوشید تا تماس پوست پا و کفش را به حداقل برسانید.

کفش‌های پارچه‌ای، کنفی یا چرمی روزنه دار یکی از بهترین گزینه‌ها بین کفش‌های تابستانی دخترانه هستند که عرق کردن پا را به حداقل می‌رسانند و از بو گرفتن آن جلوگیری می‌کنند.

خوب است حتماً کفش‌های خود را حداقل هر ۲۰ روز یک‌بار بشویید تا کفی و قسمت‌های داخلی کفش بو نگیرند؛ زیرا این کار از تجمع انواع باکتری‌ها در محیط کفش و ابتلا به انواع عفونت‌های قارچی و ناراحتی‌های پوستی در ناحیه کف و انگشتان پا هم جلوگیری می‌کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *