اصولا کودکان تا زمانی که به سن مشخصی نرسند و نتوانند روی پاهای خود بایستند، نیاز به کفش ندارند و کفش برای آن­ها نقش گرم کننده را دارد اما معمولا بعد از شش ماهگی لازم به استفاده از کفش می­شوند. از آن­جایی که پای کودک بسیار نرم است و کاملا مقاوم نشده است، انتخاب کفش نامناسب می­تواند در فرم پای کودک تاثیر بدی بگذارد و در بزرگ­سالی او را دچار مشکل کند. به همین دلیل باید در انتخاب کفش کودک نهایت دقت به عمل آورده شود. رعایت نکات زیر می­تواند در انتخاب کفش مناسب برای کودک­تان به شما کمک کند.

کفش بچگانه

نرم بودن کفش

تاندون پای کودک شما هنوز خیلی نرم است بنابراین لازم است کفش نرمی برای او انتخاب کنید واز پوشاندن کفش­های سفتی که باعث فشار به پاهای کودک­تان می­شود، اجتناب کنید.

کف مناسب

وقتی کودک شما تازه شروع به ایستادن می­کند، کف پای او اصطکاک لازم را ندارد و این موضوع باعث می­شود او مدام لیز بخورد. باید کفشی برای کودک انتخاب کنید که کف آن لیز نباشد و به ایستادن کودک کمک کند.

اندازه مناسب

پای کودکان به سرعت رشد می­کند به همین دلیل بهتر است صرفه­جویی را در انتخاب کفش کنار گذاشته و هر 4 ماه یک­بار کفش مناسبی برای کودک تهیه کنید تا فشاری به پای کودک در اثر تنگ بودن کفش وارد نشود. بعضی از افراد برای صرفه­جویی، از کفشی استفاده می­کنند که برای پای کودک بزرگ است اما این کار اصلا کار درستی نیست و تاثیرات بدی روی فرم پای کودک می­گذارد. بهترین راه برای فهمیدن این­که کفشی مناسب کودک است یا پای او را اذیت می­کند، پرسیدن از خود کودک است. کفش­های کودک خود را مدام مورد بررسی قرار دهید تا اگر فرسودگی یا پارگی دیدید سریعا متوجه شوید. زمانی که پنجه کفش تغییر شکل می دهد یا به صورت سر به هوا قرار می گیرد و یا پاشنه کفش کمی فرسوده شده باشد، زمانش رسیده که به فکر خرید کفش تازه­ای برای کودکتان باشید.

برای اندازه گیری صحیح اندازه پای کودک، می توانید به مقاله اندازه گیری سایز پای کودک مراجعه کنید

محافظت از پا

کفش بچگانه

کفش­های زیپ­دار، بندی یا چسبی، محافظت بیشتری از پاهای کودک دارد و مناسب­تر هستند. گاها استفاده از کفش جلوباز در کودکان باعث پیچ خوردن پای آن­ها می­شود بنابراین در استفاده از آن­ها دقت کنید. وقتی کودک به سنی رسید که توانست کفش­هایش را خودش به پا کند، به جای کفش بندی از کفش چسبی استفاده کنید. بستن چسب راحت­تر از بستن بند است و انجام این کار توسط کودک باعث اعتماد به نفس او می­شود.

رعایت استانداردها

بهتر است کفشی که برای کودکان استفاده می­کنید، رویه نرم و انعطاف­پذیر و زیره­ و کف محکمی داشته باشد.  کفش را چند بار با دست‌تان تا کنید تا ببینید راحت خم و راست می‌شود یا نه. اگر کفش چرم یا لاستیکی می‌خرید بهتر است از کفش‌هایی استفاده کنید که درون آن‌ها یک لایه پارچه کار شده. پارچه اجازه نمی­دهد پای کودک شما در کفش عرق کند و اذیت شود.

 

سایز مناسب

کفش بچگانه

بزرگ­تر ها به راحتی سایز نامناسب کفش را تشخیص می­دهند، اما بچه­ ها معمولا متوجه آن نمی­شوند. برای تشخیص سایز مناسب از کودک بخواهید کفش­ها را پوشیده . چند قدم راه برود. در این حین کفش اگر منسب باشد نباید هنگام راه رفتن از پای کودک خارج شود. قسمت جلویی کفش را با انگشت لمس کنید، کفش باید یک سانت با انگشت جلویی کودک فاصله داشته باشد. یا انگشت خود را از پشت داخل کفش ببرید، انگشت شما باید داخل کفش جا بگیرد. علاوه بر این­ها جمله جا باز می­کند را به هیچ عنوان باور نکنید و در انتخاب کفش زمستانی هم این نکته را در نظر داشته باشید که کودک این کفش­ها را با جوراب ضخیم قرار است به پا کند و حتما اندازه مناسب پای او را در نظر بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *