نقش نانو در نساجی

نقش نانو در نساجی : نانوتکنولوژی تکمیل کننده مزایای الیاف پنبه‌ای و مصنوعی است. الیاف پنبه­ای دارای خصوصیاتی نظیر استحکام، نرمی و جذب رطوبت است ولی دارای معایبی مثل لکه پذیری، چروک پذیری و قابلیت اشتعال است. بنابراین با پیشرفت نانوتکنولوژی این خصوصیات بهبود یافته­اند.

پیشرفت نانوتکنولوژی در تکمیل پارچه

با استفاده از علم نانوتکنولوژی پیشرفت­های زیادی در تکمیل پارچه صورت گرفته است. از موارد تکمیل پارچه­ها با فناوری نانو می­توان به خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، عملیات ضد چروک با استفاده از فناوری چروک رطوبتی، مقاومت لکه‌پذیری و عملیات دفع روغن، مواد محافظ در برابر اشعه خورشید، نانو دانه‌ها، برای حمل عامل‌های بیواکتیو یا آنتی‌بیولوژی، داروها، مواد داروئی و حتی رنگ‌های نساجی، با توسعه فناوری‌های نوین نانو تکنولوژی اشاره کرد.  علاوه بر موارد فوق برای تولید منسوجاتی با قابلیت کشش و پایداری خوب می­توان از رسوب‌گیری اکسیداسیون شیمیائی استفاده کرد که از تکنولوژی­های به دست آمده در زمینه نانوتکنولوژی است.

منسوجات هوشمند در نانو تکنولوژی

در زمینه نانو تکنولوژی پیشرفت­های فوق العاده ای صورت گرفته و منسوجات هوشمند و مقاوم تولید شده­اند به گونه­ای که در زمینه نظامی نیز از این تکنولوژی استفاده گسترده­ای می­شود. از پیشرفت­های صورت گرفته در این زمینه می­توان به مقاومت منسوجات در مقابل تهدیدهای شیمیائی و بیولوژیکی، توسعه نانو کامپوزیت‌ها برای عملکردهای بهتر، استفاده در منسوجات پزشکی و نظامی اشاره کرد. برطرف کردن خاصیت چروک‌پذیری، لکه و به‌طور کلی بالا بردن مقاومت ایستائی پارچه‌ها؛ پارچه‌های محافظ در برابر اشعه UV از موارد دیگر است.

دکتر “هاینستروزا” استادیار دانشگاه ایالتی شمالی، پیش قدم در زمینه توسعه منسوجات مقاوم شیمیایی در دانشکده مهندسی نساجی این دانشگاه بوده است. در این دانشگاه از فناوری نانو در لایه­های منوجات هوشمند استفاده کرده­اند. این لایه­ها می­توانند موادی را که از آن­ها می­گذرند کنترل کنند. بنابراین در زمینه نظامی می­توان از این تکنولوژی فوث العاده استفاده کرد و مانع عبور مواد شیمیایی از این لایه­ها شد در حالی که هواس سالم بتواند از آن­ها عبور کند و تنفس امکان پذیر باشد.

از منسوجات هوشمند می­توان در موارد گوناگون استفاده کرد. از جمله این موارد می­توان به کاربرد آن در لباس­های نظامی با لایه­های ضد باکتری برای جلوگیری از انتقال بیماری­، دستکش­هایی با پوششی از دارو، لباس­های محافظ در مقابل مواد شیمیایی، پارچه‌های پوشیده شده با پلی الکترولیت‌های ضد خارش و دستمال‌های پوشیده شده با داروهای ضد حساسیت اشاره کرد.

پیشرفت‌های صورت گرفته در گسترش‌های لیف/نخ نانو :

نانو الیاف و نخ‌ها در سوپرخازن‌ها در قطعات منسوج الکترونیکی استفاده می‌شوند زیرا آن دسته از الیاف نانو که با فرایند الکتروریسی بدست آمده مقاومت و قابلیت هدایت گرمای پارچه را بعد از عملیات حرارتی مناسب بالا می‌برد.

نانولوله­های کربنی چندلایه با کاهش قطر و افزایش تاب نخ‌های نانوئی به دست می­آیند و از چند لوله کربنی نانو (CNT) به‌طور متحدالمرکز تشکیل یافته­اند. این نخ­ها در ذخیره انرژی، جذب امواج رادیو یا موج‌های کوچک، و پشتیبانی دشارژ شدن الکتریسته ساکن استفاده می‌شوند و دارای استحکام بالایی هستند.

با استفاده از فرایند ذوب ریسی، الیاف مرکب پلی‌پروپیلن/ نانو کربن ریسیده می‌شود که به صورت قابل ملاحظه‌ای توانائی بهبود مدول‌ها استحکام فشاری و خواص انتشار (پراکندگی) پلیمرها را دارا می‌باشد. به این منسوجات منسوجات بی بافت گفته می­شود که از ترکیب الیاف نانو و الیاف مقاوم به دست می­آید.

کاربردهای نانو تکنولوژی در پارچه‌ها :

همان طور که گفته شد، نانوتکنولوژی فرایندی جهت توسعه پارچه‌های تکمیل شده می‌باشد و می‌تواند خواصی از قبیل مقاومت در برابر چروک و لکه، خاصیت ضد الکتریسته ساکن، خاصیت حفاظتی در برابر اشعه UV و… را داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده تکنولوژی جدیدی نیز برای کنترل شرایط آب و هوایی با عنوان پوشش حلرزونی ایجاد شده که دارای مقاومت بالایی در برابر آب و باد و هوا است.

مقالات مرتبط :

 

برای دیدن مقاله در مورد نقش نانو در نساجی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد نکات مهم در تولید لباس اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تجهیزات محافظ فردی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد لباس کارآنتی استاتیک و شارژ الکتریکی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تاثیر تکنولوژی به صنعت کفاشی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد مقایسه کفش ایمنی با  سرپنجه کامپوزیت با فولادی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد لباس کار نسوز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در موردوسایل و لوازم ایمنی در برق اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد استانداردهای لباس کار  اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد ویژگی کفش ایمنی استاندارد اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد ویژگی ها و مزایای انواع کفش ایمنی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد  مقدمه ای بر انواع کفش ایمنی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد  لزوم استفاده از وسائل ایمنی در کارگاه های ساختمانی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد مراقبت و حفظ ایمنی پای کارگران اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تاریخچه کفش جهان اینجا کلیک کنید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *