چرا مراقبت از پاها مهم است؟

پاها پایه بدن شما هستند، بنابراین حفظ سلامت آنها برای سلامت کلی شما حیاتی است. سال ها فرسودگی می تواند برای پای شما سخت باشد. استفاده بیش از حد، کفش‌های نادرست می‌تواند منجر به آسیب‌ها و اختلالات پا شود که می‌تواند به شدت بر تحرک شما تأثیر بگذارد.

حتما شنیده اید که پا قلب دوم انسان است، پس با توجه به این جمله باید همیشه مراقبت از پاها را در برنامه زندگی خود قرار دهیم.

مراقبت پا

بروز چه مشکلاتی در پاها شایع است؟

  • خشکی پوست پا
  • ترک خوردن پاشنه پا
  • شکسته شدن ناخن‌های پا
  • عفونت قارچی در لای انگشتان

 

کارهایی برا حفظ سلامتی پاها

کفش مناسب:

بیشتر  موارد مربوط به  درد پا به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب مانند کفش های، نوک ‌تیز، تنگ یا با پاشنه بسیار ‌بلند ایجاد می‌شود.

تغییر نوع کفش ممکن است د رفع پا درد بسیار مؤثر باشد. در هنگام خرید کفش، به دنبال کفش‌هایی باشید که راحت و مناسب و سایز پایتان هستند و کفی استانداردی دارند. همچنین  تعویض کفش و پرهیز از استفاده مداوماز یک کفش در حفظ سلامت پا مؤثر است.

 

شستشوی پاها:

تمیز نگه‌ داشتن پاها و شست‌وشوی مداوم آن‌ها عوارض ناشی از فعالیت باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و عفونت‌های قارچی  را از بین می‌برد.

حمام پا به معنی غوطه‌ور کردن پا در آب جهت پاک‌سازی و ضد عفونی کردن آن است. شما می‌توانید مواد دیگری مانند نمک اپسوم یا برخی اسانس‌های روغنی را هم به آب بیافزایید. همچنین اگر کفشی با سایز نامناسب داشته‌اید که دیواره‌های آن با پاهایتان اصطکاک ایجاد می‌کرده، حمام پا پوست پینه‌‌بسته پا را نرم و به لطافت و بهداشت پا کمک می‌کند.

از آنجایی کهباکتری‌‌ها و قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب بهتر رشد می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که پس از شستن، پاهای خود (مخصوصاً بین انگشتان پا) را کاملاً خشک کنید.

 

 

حفظ سلامت پا، با  ورزش

با انجام دادن ورزش‌هایی که باعث کششف انعطاف و تقویت پاها می‌شوند، می‌توانید از بروز بسیاری مشکلات پا جلوگیری کنید.

 

مرطوب نگه داشتن پا

نرم و مرطوب نگه داشتن پوست پا به کمک لوسیون یا کرم مخصوص پا، از خشک شدن و ترک پا جلوگیری می‌کند.

همچنین ماساژ دادن پاها با استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان می تواند به بهبود و جلوگیری از خشکی  پاها و تحریک در خون رسانی کمک کرده و سلامت پوست و ناخن ها را افزایش دهد.

از مرطوب کردن ناحیه بین انگشتان پا خودداری کنید. چون که این نواحی مستعد تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند  و افزایش رطوبت در این نقاط ممکن است عوارضی جدی برای سلامت پا ایجاد کند.

 

تعویض مداوم جوراب ها

پوشیدن  جوراب تمیز باعث کاهش ایجادباکتری‌ها می‌شود.

اگر در طول روز، ساعات طولانی پاهایتان در کفش و جوراب است، بهتر است جوراب‌های خود را در فواصل معین دربیاورید تا پاهایتان کمی هوا بخورد.

همچنین هر روزبعد از بازگشت به خانه، پاهای خود را با آب ولرم و شوینده مناسب، بشورید و سپس خشک کنید.

 

کوتاه کردن ناخن های پا

ناخن های بلند محل تجمع باکتری ها هستند. مخصوصا زمانی که پاهای شما به مدت طولانی داخل کفش باشد.

پس بهتر است همیشه ناخن های پای شما کوتاه باشد.

و به جای اینکه لبه‌های ناخن را گرد کنید، سعی کنید ناخن‌های پا را به‌صورت  صاف کوتاه کنید و تیزی دو طرف آن را با سوهان ناخن برطرف کنید. این کار از فرورفتن ناخن در پوست پا جلوگیری می‌کند.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *