در هر کارگاه تولیدی که نیروی انسانی و ماشین‌آلات در آن وجود، رعایت نکات ایمنی و ایمن نمودن افراد موضوعی لازم و ضروری است. از این رو به کارگیری وسایل ایمنی و لزوم استفاده از این وسایل امری مهم است. در کارگاه­ های تولیدی و ساختمانی در هر لحظه احتمال وقوع حادثه وجود دارد زیرا در این کارگاه ­ها افراد با وسایلی سروکار دارند که کار کردن با آن­ها نیاز به دقت زیادی دارد و خطرناک است و کوچکترین بی­دقتی ممکن است منجر به وقوع حادثه شود.

در کارگاه­ های ساختمانی و تولیدی باید از از وسایل ایمنی شخصی استفاده کرد و به نکات ایمنی توجه کرد  تا حوادث و اتفاقات ناگوار به حداقل برسد و بازده کار افزایش افزایش پیدا کند. بسیاری از مواقع هزینه درمان خیلی بیشتر از خرید و تامین یک وسیله ایمنی است بنابراین استفاده از وسایل ایمنی مقرون به صرفه تر است

انواع وسائل ایمنی کارگاه های ساختمانی:

دستکش

در کارگاه ­های ساختمانی برای کار کردن با مصالح تیز و برنده مانند سنگ هایی که لبه تیز دارند و یا ورقه آهن و … می توان دستکش به دست کرد. بنابراین برای کارهای خاص استفاده از دستکش ضرورت دارد. دستکش ­های کار از پارچه‌های با الیاف طبیعی و یا پارچه و چرم دوخته می شوند.

این دستکش ­ها بسته به کاری که انجام می­گیرد خصوصیات مختلف دارند.

با به کاربردن دستکش متناسب هر کار بازده افراد بالا می­رود و امکان آسیب به افراد نیز کمتر می شود.

عینک ایمنی

یکی از بخش های حساس بدن چشم انسان است. چشم همیشه در معرض خطر قرار دارد و باید نهایت دقت به عمل آید تا آسیبی به آن نرسد. انسان به چشم مانند دیگر اعضای بدن نیاز دارد. عینک از لوازم ضروری هنگام فعالیت افرادی است که چشم آن­ها در معرض خطر قرار دارد. شیشه عینک ایمنی باید از نوع نشکن باشد تا در اثر برخورد اجسام به آن خرد نشده و به چشم صدمه نزند. دور عینک باید پوشیده باشد تا از امکان ورود ذرات به داخل چشم جلوگیری کند.

در برخی از شغل ها مانند جوشکاری یا سنگ کاری که دائماً با فلزات یا برش سنگ سر و کار دارد باید در موقع بریدن سنگ از عینک کفش و کلاه ایمنی استفاده کنند. قطعات سنگ یا ذرات جوش و براده­ های فلزات هر لحظه امکان دارد به طرف چشمان کارگران پرتاب شود. علاوه بر این امکان نگاه دقیق و توجه بیشتر هنگام فعالیت کارگران با وجود عینک فراهم می­ شود بنابراین بازدهی کار حاصل بیشتر می­ شود.

کفش کار

کفش مناسب و ایمن یکی دیگر از وسایل مهم شخصی است. با پوشیدن کفش ایمنی محافظت از پاها به مقدار زیادی تضمین می‌شود. کفش های ایمنی باید آجدار باشند تا از سر خوردن کارگران جلوگیری شود. جنس و مدل کفش نیز بسته به هر کاری می­تواند متفاوت باشد برای مثال استفاده از چکمه های لاستیکی به خصوص برای بتن ریزی مناسب هستند، برای کارهای بنایی، قالب بندی و … بهتر است از پوتین استفاده شود. پوتینی که در کف و پنجه آن ورق آهن باشد از مزایای زیادی برخوردار است و پوشیدن این نوع پوتین به کارگران ساختمانی توصیه می‌شود. کفش مناسب نیز بازده کار را بالا می­برد و از رخدادهای خطرناک جلوگیری می­کند.

 

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی برای محافظت از سر در برابر سقوط اجسام و کنار سر، چشم ها و گردن در برابر هرگونه ضربه، ضربه، خراش، و قرار گرفتن در معرض الکتریکی و غیره طراحی شده است.

بـا توجـه بـه اینکه کاربرد اصلی کلاه ایمنـی مقاومت در مقابـل ضربـه های مکانیکی است، لذا بايـد به گونه ای طراحـی شـود کـه قـادر بـه تحمـل ایـن ضـربـه هـا باشد و در عیـن حـال فشار ناشـی از ایـن ضربات را تـا حـد امکان کاهش دهد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *