تفاوت کفش چرم و جیر و نبوک : کفشی که از پوست حیوانات تولید می­شود، بر اساس قسمت پوست استفاده شده با نام­های مختلف شناخته می­شود. جنس و نوع پوست باید شناخته شود و روش­های مراقبت از آن مورد توجه قرار گیرد. کفش خریداری شده نیاز به مراقبت دارد تا زیبایی آن مانند حالت اولیه باشد.

انواع جنس کفش ها:

چرم:

پس از زدودن موی حیوان از سزح روی پوست برای تولید چرم استفاده می­شود. سپس در مرحله دایكراست، رنگ نفوذی مورد نظر در آن تامین می­شود، بع از آن رنگ توسط پیستوله‌های خودكار بر روی کفش پاشیده می‌شود. در حال حاضر حلال اكثر رنگ‌ها و لاك‌های مصرفی در تولید چرم، آب است.

جیر:

کفش جیر

از لایه زیر پوست حیوان جیر به دست می‌آید. تولید جیر با توجه به نوع سفارش، ممكن است تحت عملیات شیمیایی و مكانیكی مختلفی قرار گیرد.

نبوك:

کفش نبوک

از روی پوست حیوان به دست می‌آید. همان سطحی كه موی حیوان روی آن می‌روید.

نکات قابل توجه در استفاده از کفش

راه رفتن زیاد می تواند کارآیی کفش را کاهش دهد. اگر شما زیاد پیاده روی کنی، پاشنه کفش اولین قسمتی است که از بین می­رود. اگرکفش شما پاشنه چرمی داشته باشد، می توانید برای دوام بیشتر ته پاشنه پلاستیکی تهیه کنید و جایگزین پاشنه قدیمی کنید تا دوام افزایش پیدا کند. همچنین برای جلوگیری از جذب آب و لیز خوردن می­توانید لایه ی نازکی از کائوچو به تخت کفش بچسبانید. این کار کارایی و طول عمر کفش را نیز بیشتر می­کند.

برای جلوگیری از جذب آب توسط کفش می­توانید آن را با اسپری مخصوص ضدآفتاب بپوشانید تا در برابر جذب آب مقاوم باشد. کفشی که جنس آن چرم است نباید خیس شود. در صورت خیس شدن کفش چرمی آن را در دمای اتاق خشک کنید و پس از اینکه کاملا خشک شد مقداری کره روی آن بمالید. همچنین برای جلوگیری از تغییر شکل کفش خیس می­توانید داخل آن را با روزنامه پر کنید.

لکه و لکه های نمکی

لکه و یا لکه های نمکی کفش را به مرور زمان خراب می­کنند. برای تمیز کردن آن­ها از کفش چرم، می­توانید از پارچه نم دار استفاده کنید. کفش چرم باید نرم نگه داشته شود بنابراین باید پرب شود تا نرمی آن حفظ شود. استفاده از واکس از نکات مهم برای کفش چرم است.

بهتر است کفش ها در کمدی با دمای اتاق نگهداری شوند. فاصله بین کفش­ها در جاکفشی باید حفظ شود. همچنین کفش چرم نباید در هوای گرم نگهداری شوند زیرا هوای گرم باعث جمع شدن کفش های چرمی می شود. قرار دادن کفش نم دار در جعبه باعث رشد باکتری و کپک و ایجاد بوی نامطبوع می شود.

 

نحوه پاک کردن چرم

برای چرم میتوانید یک محلول پاک کننده خانگی بسازید. برای این کار یک پیمانه آب ولرم (حدوداً250 سی سی)، یک قاشق مربا خوری شامپوبچه و 2 تا 3 قطره سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس اسفنج نرم را به کف محلول ساخته شده آغشته نمائید سپس آن را آبگیری کنید. سپس آن­را روی سطح چرمی بکشید و با پارچه ای نرم رطوبت ایجاد شده را جذب کنید و سطح محصول را خشک نمائید. در آخر، محصول خود را در مجاورت دمای هوای 25 تا 35 درجه قرار دهید.

نحوه پاک کردن جیر و نبوک

جیر و نبوک نازک تر از چرم بوده و مقاومت کمتری دارند. نگداری از این دو مشکل تر از چرم است. جیر رو نبوک با خاک زیاد کثیف می­شوند و باید با برس نرم خاک­گیری شوند و با اسپری مخصوص محافظت شوند. برای گردگیری از برس نرم و مخصوص جیر استفاده کنید. اگر جیر با لکه روغن و چربی کثیف شد می­توانیر از شوینده مخصوص چرم استفاده کنید و بعد از خشک شدن با برس به حالت اولیه برگردانید. پاکن مخصوص جیر نیز وجود دارد. جیر باید در محلی دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

مقالات مرتبط :

برای دیدن مقاله در مورد نقش نانو در نساجی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد نکات مهم در تولید لباس اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تجهیزات محافظ فردی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد لباس کارآنتی استاتیک و شارژ الکتریکی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تاثیر تکنولوژی به صنعت کفاشی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد مقایسه کفش ایمنی با  سرپنجه کامپوزیت با فولادی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد لباس کار نسوز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در موردوسایل و لوازم ایمنی در برق اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد استانداردهای لباس کار  اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد پارچه های مناسب برای دوخت لباس کار اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد ویژگی کفش ایمنی استاندارد اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد ویژگی ها و مزایای انواع کفش ایمنی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد  مقدمه ای بر انواع کفش ایمنی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد  لزوم استفاده از وسائل ایمنی در کارگاه های ساختمانی اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد مراقبت و حفظ ایمنی پای کارگران اینجا کلیک کنید.

برای دیدن مقاله در مورد تاریخچه کفش جهان اینجا کلیک کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *