تاثیرات باور نکردنی کفش نامناسب در سلامتی انسان

تاثیر کفش در سلامتی: حتما شما هم شنیده­اید که کفش قلب دوم انسان است که وظیفه برگرداندن خون از دورترین نقاط بدن به قلب را دارد. پا از فعال­ترین اعضای بدن است. هر فرد به­طور میانگین 8000 تا 10000 قدم در طول روز برمی­دارد. مراقبت از تمام اعضای بدن به­خصوص اندامی حیاتی و پرکاربرد مانند پا برای داشتن بدنی سالم ضروری است. یکی از مهم­ترین عوامل که در داشتن پاهایی سالم ضروری است، انتخاب کفش مناسب است. امروزه کفش­های متنوعی در بازار وجود دارد که شناخت و کسب آگاهی از آن­ها برای داشتن پاها و بدنی سالم و شاداب لازم است.

لازم به یادآوری است که در انتخاب کفش، راحتی کفش را قربانی مد و ظاهر شیک کفش­های دیگر نکنید و کفشی را انتخاب کنید که پاهایتان از هر نظر در آن راحت باشد. البته انتخاب کفش راحت به منظور گشاد بودن آن نیست. زیرا کفش­های گشاد در نوع خود آسیب­هایی به پاها وارد می­کنند.

اگر کفش شما تنگ یا گشاد باشد و به خوبی از پا حمایت نکند، فشار زیادی به پاشنه، قوزک و پنجه پا در اثر فعالیت­های بدنی وارد می­شود. اگر این فشار به مدت طولانی به پا وارد شود سبب بروز آسیب­هایی جدی

می­شود. این آسیب­ها را می­توان به چند دسته کلی تقسیم کرد

تاثیر مخرب بر استایل حرکتی و راه رفتن

افزایش کمردرد، زانو درد و آسیب به ستون فقرات

اگر هنگام ورزش و فعالیت از کفش ورزشی مناسب استفاده نکنید، احتمال بروز آسیب­های ورزشی خیلی بیشتر می­شود.

اثرات منفی ناشی از پوشیدن کفش­های نامناسب، فقط  در اثر پوشیدن طولانی مدت اتفاق نمی­افتد و آسیب­های کوتاه مدت هم دارد. آسیب­های کوتاه­مدت عبارتند از:

میخچه

فشار مستمر ناشی از کفش نامناسب بر پا باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند میخچه می­شود. میخچه ضایعه­ای سفت است که از سلول مرده تشکیل شده و معمولا روی مفاصل پا ایجاد می­شود. چون

کفش­های پاشنه بلند فشار زیادی به پا وارد می­کنند، این عرضه در زنان بیشتر از مردان است.

تاثیر کفش در سلامتی

مشکلات ناخن پا

شیوع قارچ در لابه­لای ناخن­ها یا شکستگی آن­ها از معمول­ترین مشکلات پوشیدن کفش نامناسب است در اثر پوشیدن مداوم کفش­های تنگ فشار زیادی به ناخن وارد می­شود و باعث می­شود قسمتی از ناخن وارد گوشت پا بشود. از طرفی کفش­های تنگ بستر مناسبی برای ایجاد قارچ محسوب می­شود.

آسیب­های بلند مدت پوشیدن کفش­های نامناسب عبارتند از

صاف شدن کف پا

از دیگر مشکلات پوشیدن کفش­های نامناسب ورزشی می­توان به صاف شدن قوس پا و مماس شدن کف پا با سطح زمین می­شود. قوس پا بسیاری از فشارهای وارده به پا را خنثی می­کند و مانع از ایجاد درد در نقاطی مانند کمر، زانو و مفاصل می­شود.

تاثیر کفش در سلامتی

کمردرد

از آسیب­های دیگری که کفش نامناسب به بدن وارد می­کند، می­توان به کمردرد اشاره کرد. کمردرد علاوه بر دردی طاقت­فرسا بودن، بسیاری از فعالیت­های روزانه شما را مختل می­کند.

تاثیر کفش در سلامتی

 درد مفاصل

پوشیدن کفش نامناسب باعث می­شود فشار روی  بدن به صورت استانداردی پخش نشود و برخی از مفاصل فشار زیادی را تجربه کنند. این امر باعث مشکلات غیرقابل جبرانی مانند ارتروز و زانو درد می­شود.

تاثیر کفش در سلامتی

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *