معمولا با فرا رسیدن فصل سرما افراد برای خرید کفش زمستانی اقدام می­کنند. پا به عنوان قلب دوم انسان نقش بسزایی در سلامتی ما انسان­ها دارد. بنابراین انتخاب کفش مناسب برای انسان باید بر اساس اصول و قواعدی باشد که متخصصان بر این امر تاکید دارند تا از بروز مشکلات برای سلامت خودمان جلوگیری شود.  برخی افراد در هنگام خرید معمولا تنها قیمت را ملاک ارزیابی خود قرار می­دهند در حالی که این امر می­تواند برای سلامت انسان بسیار مضر باشد. شاید رایج­ترین آن بروز مشکلاتی در مفاصل و یا بروز کمر­درد باشد. بنابراین در این مطلب می­خواهیم شما را با برخی از ویژگی­های مهم و ضروری معیار انتخاب مناسب برای خرید کفش آشنا کنیم.

کفش زمستانی

ویژگی­ های بوت و کفش مناسب

گرم بودن کفش

یکی از مهم­ترین ویژگی­ های انتخاب کفش زمستانی گرم نگه داشتن پا می باشد. این نکته برای افرادی که قبلا دچار آسیب­دیدگی مانند شکستن استخوان، پارگی رباط و یا مشکلاتی در مفاصل شده­اند بسیار ضروری می­باشد. اما معمولا دو فاکتور مهم و تاثیرگذار در این امر دخیل هستند که یکی جنس کفش و  دیگری رنگ آن می­باشد. معمولا جنس چرم برای کفش­ های فصول سرد مناسب­ تر می­باشد. همچنین استفاده از رنگ ­های تیره مانند مشکی، قهوه ­ای، سرمه ­ای و زرشکی می­توانند مناسب ­تر از رنگ­ های روشن باشد زیرا نور خورشید را جذب کرده و در نتیجه به گرم شدن پا کمک می­کند.

راحتی پا از دیگر ویژگی های مهم دخیل در انتخاب کفش می­ باشد. هرچند جنس کفش شما به گونه ­ای باشد که پای شما را گرم نگه دارد ولی اگر شما در آن احساس راحتی نداشته باشید نمی تواند انتخاب مناسبی برایتان  باشد. معمولا کفش ­هایی که در درون آن از کرک یا پشم استفاده شده می­تواند هم به گرمی پا و هم به راحتی آن کمک شایانی نماید. همچنین جنس کفش برای روزهای بارانی و برفی با بقیه روزها متفاوت می­ باشد. بنابراین اگر در منطقه ­ای زندگی می­کنید که در آن بارش برف یا باران بیشتر است کفش های نبوک و مخمل نمی­تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

زیره کفش و اندازه آن

زیره کفش از فاکتورهای مهم دیگری است که در انتخاب کفش دخیل است. اگر زیره کفش صاف باشد زمان بارش برف یا باران دچار لغزش می­ شوید بنابراین حتما در هنگام خرید کفش زمستانی به عاج­دار یا شیاردار بودن کفش توجه نمایید.

یکی از مهم­ترین معیارهای کفش مناسب اندازه آن می­باشد. اگر همه ی فاکتورهای بالا رعایت شود ولی اندازه کفش متناسب با پای شما نباشد قطعا سلامتی شما را به خطر می­اندازد شاید کمردرد محتمل ­ترین گزینه ممکن در این شرایط باشد. سایز کفش و یا بوت باید به گونه­ ای انتخاب شود که بعد از پوشیدن آن یکی از انگشتان دست در آن فرو رود زیرا معمولا در فصول سرد سال از جوراب های ضخیم استفاده می­شود. سعی کنید از کفش های بندی بجای چسبی یا زیپ­دار استفاده نمایید زیرا با این کار می­توانید تا حدودی کفش را متناسب با پای خود تنظیم نمایید.

کفش زمستانی

 

وزن کفش

وزن کفش می تواند از معیار­های مهم دیگر در انتخاب کفش باشد. گرچه معمولا بوت ها و کفش زمستانی سنگین­ تر از کفش ­های معمولی می­باشند ولی با این حال سعی کنید همیشه از بوت و کفش­ های سبک تر استفاده کنید زیرا اگر بوت یا کفش شما وزن بیشتری داشته باشد دچار خستگی و بعد از مدتی احساس عدم راحتی در آن می­کنید.

پاشته کفش

یکی از مشکلاتی که معمولا در انتخاب کفش مناسب وجود دارد پاشنه­ی کفش است. متاسفانه امروزه رغبت به استفاده از کفش و حتی بوت­هایی با پاشنه بلند افزایش یافته است در حالی که همین امر می تواند صدمات جبران ناپذیری برای انسان به وجود آورد. سعی کنید از کفشی استفاده نمایید که پاشنه­ ی آن بیش از  1.5- 2 سانتی­متر بیشتر نباشد. همچنین در صورتی که پای شما صاف می­باشد از کفش هایی بهره بجویید که دارای گودی باشند. انتخاب کفش طبی می­تواند انتخاب هوشمندانه ­ای برای این افراد باشد. اما نکته مهم آن که به هیچ وجه از بوت­ هایی با پاشنه بلند استفاده ننمایید زیرا این کار باعث کاهش کارایی آن  و عدم احساس راحتی می شود.

ضد آب بودن کفش

از آن جایی که در فصول سرد سال اغلب شاهد بارش برف و باران هستیم بنابراین کفشی را انتخاب نمایید که خاصیت ضد آب داشته باشد. معمولا فروشندگان، کفش­های ورنی را برای این امر توصیه می کنند ولی توجه نمایید که کفش ­های ورنی خیلی سریع رنگ خود را از دست می دهند و کهنه می شوند بنابراین سعی نمایید بیشتر از کفش های چرمی استفاده کنید.

نگهداری از بوت و کفش

یکی از اتفاقاتی که معمولا در روزهای برفی شاهد آن هستیم شوره­ های سفید بر روی بوت­ ها و کفش­ هاست. گاهی توصیه می­شود برای جلوگیری از این کار، کفش و بوت را کنار وسایل گرمایشی قرار دهیم تا سریع خشک شود ولی این دقیقا همان کاریست که نباید انجام دهیم چون همین کار عامل بیشتر جلوه کردن شوره ­های سفید روی کفش زمستانی و بوت می­شود. توصیه می­شود برای جلوگیری از این امر کمی روزنامه داخل بوت  یا کفش قرار دهید تا رطوبت کفش را جذب خود نموده و همچنین کفش شما حالت خود را از دست ندهد. اگر با این کار باز هم شوره های سفید را روی بوت یا کفش خود مشاهده می­نمایید می­توانید محلول آب و سرکه درست کنید و با یک دستمال آن را تمیز کنید سپس مقداری پنبه­ ی مرطوب روی آن قرار دهید.

از دیگر مشکلاتی که معمولا برای بوت­ های ساق­دار اتفاق می­افتد خم شدن ساق­ های آن می­باشد که می­تواند منجر به ترک خوردن بوت­ های شما شده و در نتیجه آن را غیر قابل استفاده نماید زیرا در این صورت آب به داخل بوت­ها نفوذ خواهد کرد. برای جلوگیری از این امر توصیه می­شود مقداری مقوا در اندازه ساق بوت های خود درست کرده و هنگامی که بوت خود را در می­آورید آن را داخل بوت­ های خود بگذارید تا از خم شدن ساق­ های آن جلوگیری نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *