بررسی کامل کفش و اجزای آن

اجزای کفش: کفش از پوشش­های ضروری و جدانشدنی روزمره انسان است. انتخاب کفش مناسب و راحت تاثیر

به­سزایی در سلامتی و شادابی پاها و بدن انسان دارد. از آن­جایی که تحمل فشار ناشی از راه رفتن و وزن بدن را پاها تحمل می­کنند، انتخاب کفش مناسب و راحت ملزم به شناخت اجزای کفش و داشتن اطلاعات کامل درباره کفش مناسب است.

کفش از چه اجزایی تشکیل شده­است؟

رویه

رویه ظاهر و رویه  کفش است که در نگاه اول به چشم ما می­آید وقتی صحبت از جنس کفش می­شود به رویه آن اشاره می­شود مثلا وقتی گفته می­شود این کفش جیر یا چرم است، منظور رویه آن است.

وظیفه رویه محافظت از پا در مقابل سرما و گرما و سایر عوامل فیزیکی است. هرچه رویه کفش شما مناسب­تر باشد، قدرت و اعتباری که کفش به شما می­بخشد بیشتر می­شود.

اجزای کفش

زیره کفش

زیره در تماس مستقیم با زمین قرار دارد و به عنوان محافظ و عایقی برای عوامل بیرونی مانند آب

به­شمار می­آید. زیره کفش از کف پا محافظت می­کند و در انواع و جنس­های مختلفی ساخته می­شود.

کفی کفش

کفی قسمت داخلی و درونی کفش است که در تماس مستقیم با جوراب قرار می­گیرد و هرچه جنس بهتری داشته باشد، مرغوب­تر است. رویه­هایی با جنس چرم بز یا چرم طبیعی از کیفیت بالایی برخوردارند.

 

مغزی کفش

بین زیره و رویه کفش، باریکه نوار مانندی از جنس چرم وجود دارد که به آن مغزی می­گویند.

 

پاشنه کفش

اجزای کفش

پاشنه قسمت زیری کفش است که نسبت به سایر اجزای کفش از ارتفاع بیشتری برخورداراست. با این­که پاشنه جزئی آشنا از کفش است، اما برخی از کفش­ها پاشنه ندارند و زیره آن­ها کاملا صاف و تخت است.

بند کفش

بند از قسمت­های بالایی کفش است که می­توان شل یا سفت بودن کفش را تا حدی با آن تنظیم کرد بند کفش باعث می­شود پوشیدن و درآوردن کفش­ها تا حدی سخت و زمان­بر شود.

 

زبانه کفش

زبانه نقش خود را بیشتر در کفش­های بندداری که رویه ندارند نشان می­دهد و باعث می­شود بعد از بسته شدن بند­، رویه حالت یکنواخت به خود بگیرد.

 

در برخی از کفش­ها اجزای دیگری نبز به چشم می­خورد که در نوع خاص­تری از کفش­ها معمول است مثلا سگک که در برخی مدل­های مانک استریپ  و بعضی از نیم­بوت ها وجود دارد یا منگوله که در مدل­های لوفر دیده می­شود.

اجزای کفش

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *