ایجاد راحتی در پا هنگام سفر

ایجاد راحتی در پا هنگام سفر

انتخاب کفش مناسب برای سفر به مقاصد مختلف دارای اهمیت ویژه ای است. با داشتن کفش نامناسب لذت سفر از افراد سلب می شود و امکان حرکت و جنب و جوش از فرد گرفته می شود. کفش باید در سفرهایی که همراه با پیاده روی طولانی است سازگار باشد و یا در سفرهایی که نیاز به کوهنوردی دارد باید از کفش مناسب استفاده شود. برای رفتن به ساحل کفش متناسب با ساحل نیاز است و برای رفتن به جنگل کفش متناسب با شرایط جنگل مورد نیاز است. اگر کفش افراد متناسب با نوع سفر و حرکات آن ها نباشد، ممکن است منجر به بروز تاول، بریدگی و یا آسیب انگشت و مچ پا شود. در انتخاب کفش نباید صرفا به ظاهر توجه کرد بلکه باید راحتی را ملاک اول انتخاب قرار داد. قبلا از رفتن به سفر باید برخی از نکات را در انتخاب کفش مورد توجه قرار دهید:

  • کفشی که برای سفر انتخاب می شود باید متناسب با مقصدی که به آن سفر می کنیم باشد. کفش مورد استفاده در سفرهایی که با پیاده روی طولانی همراه است با کفشی که در ساحل استفاده می شود متفاوت است. در کفش پیاده روی باید علاوه بر راحتی پا سلامت کل اسکلت بدن نیز در نظر گرفته شود زیرا به مرور زمان کفش نامناسب می تواند باعث درد سایر قسمت های بدن همانند کمر شود.
  • در صورت خیس شدن کفش هنگام سفر حتما آن را زیر نور آفتاب خشک کنید. کفش خیس باعث بروز مشکلات مفصلی می شود همچنین کفش خیس باعث ایجاد حساسیت در پا می شود. بنابراین با خیس شدن کفش با عبور از رودخانه و یا حین بارندگی حتما آن ها را خشک کرده و استفاده کنید. در مناطقی که از وجود بارندگی اطمینان دارید از کفش های ضد آب و یا اسپری ضد رطوبت استفاده کنید تا امکان نفوذ آب به داخل کفش وجود نداشته باشد.
  • از کفش نو برای سفر استفاده نکنید زیرا کفشی که هنوز استفاده نشده ممکن است انعطاف قابل قبولی را نداشته خشک باشد و به پاهای شما آسیب بزند. در واقع کفش نو مطابق با شکل پا جا باز نمی کند و باعث ناراحتی پا می شود. همچنین کفشی که استفاده نشده ممکن است طبق تصور شما راحتی لازم را نداشته باشد و این راحتی با یکبار پوشیدن و امتحان کردن کفش مشخص نمی شود. بنابراین استفاده از کفش نو هنگام سفر توصیه نمی شود. البته برای باز کردن کفش و آماده کردن آن برای استفاده می توان از قالب کفش و یا تکه روزنامه و پارچه نیز استفاده کرد ولی کفشی که راحتی آن در پا تست نشده باشد برای سفر مناسب نیست.
  • برای مسافرت هایی که نیاز به پیاده روی دارند از کفش های بنددار و محکم استفاده کنید. کفشی که تخت باشد و به صورت صندل باشد در پیاده روی طولانی باعث آسیب به استخوان های کمر می شود. در واقع کفشی برای پیاده روی مناسب است که به طور کامل به پای شما بچسبد و هنگام قدم برداشتن از پا جدا نشود. در واقع کفش مناسب باید نرم و راحت باشد و در عین حال به پا بچسبد و قابلیت انتقال جریان هوا در آن وجود داشته باشد. استفاده از دمپایی لا انگشتی نیز به مدت طولانی توصیه نمی شود زیرا دارای کف کاملا تخت هستند و هنگام راه رفتن از پا جدا می شوند.
  • متناسب با ساختار بدن و پای خود از کفش مناسب استفاده کنید. از کفی های مناسب با پای خود هنگام سفر نیز استفاده کنید تا راحتی مورد نیاز شما را فراهم آورند. از پدهای ضدعرق و یا پدهای ژلاتینی در صورت نیاز استفاده کنید تا راحتی شما فراهم شود.
  • در مسافرت های طولانی از چند جفت کفش استفاده کنید و تمام طول روز را با یک جفت کفش نگذرانید. با توجه به مکان هایی که در آن گردش می کنید، کفش خود را تعویض کنید تا پایتان راحت باشد. برای مثال از کفش کتانی برای گردش در شهر استفاده کنید و از دمپایی صندل در ساحل استفاده نمایید. اگر به کفش پاشنه بلند در هنگام سفر نیاز دارید از کفش هایی با پاشنه های پهن استفاده نمایید. این پاشنه ها راحتی شما را حین پوشیدن فراهم می کنند و ظاهر شما را خوش فرم نشان می دهند.
  • از جوراب متناسب با محلی که به آن سفر می کنید استفاده کنید. از جوراب های زخیم پنبه ای در مناطق گرم و خشک استفاده نکنید. این جوراب ها عرق پا را به خود جذب می کند و جوراب مرطوب شده و بوی نامطبوعی می دهد. در مناطق گرم از پودرهای مخصوص که عرق پا را کاهش می دهند استفاده کنید تا از تعریق و بوی نامطبوع جلوگیری کنید. همچنین از جوراب های زخیم نیز برای مناطق گرم استفاده نکنید زیرا پا را تحت فشار قرار می دهند و باعث ورم آن می شوند. این جوراب ها مناسب مناطق کوهستانی هستند. جوراب هایی که دارای الیاف نازک همانند جوراب های نانو هستند مناسب برای پیاده روی های طولانی مدت می باشند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *