پوشیدن کفش یا نپوشیدن کفش در منزل مسئله ای است که بیشتر در کشورهای اسلامی مانند ایران مطرح است.
به اعتقاد مسلمان پوشیدن کفش در منزل کار درستی نیست زیرا باعث می شود نجاست و آلودگی زیر کفش به داخل منزل نفوذ کند. اما آیا فقط مسئله این است؟ پوشیدن کفش در منزل چه عوارض بدی می تواند به بار بیاورد؟
طبق آمار حتی 21 درصد از مردم آمریکا نیز از پوشیدن کفش داخل منزل اجتناب می کنند و از مهمان هایشان هم می خواهند کفش های خود را هنگام وارد شدن به منزل در بیاورند. تحقیقات نشان می دهد زیر کفش اغلب آلوده به عفونتی به نام Clostridium difficile است که در صورت نفوذ به منزل می تواند مشکلات بهداشتی فراوانی به بار بیاورد و در صورت کنترل نشدن موجب بیماری و مرگ هم بشود.
آلودگی هایی که به منزل وارد می شوند صرفا از راه کفش نیستند و راه¬های دیگری برای ورود برخی میکروب ها به داخل منزل مانند خرید یا نگه داشتن حیوان خانگی وجود دارد البته اگر این موضوع شما را نگران می کند باید بگوییم اکثر این میکروب¬ها برای بدن بی خطر هستند و جای نگرانی نیست.
در نگاهی کلی تر به این مسئله باید اشاره کرد که مضرات پوشیدن کفش داخل منزل مکتفی به عفونت و نجاست نیست و پوشیدن کفش داخل منزل می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای شما یا خانواده به وجود بیاورد. اگر شما هم جز محدود افرادی هستید که پوشیدن کفش داخل منزل را نشانه باکلاسی می دانید بهتر است تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

پوشیدن کفش در خانه

اخیرا تحقیقاتی که روی این موضوع انجام شده نشان داده است که پوشیدن کفش در منزل خطرات بیشتری از کثیف شدن کف دارد که در ادامه به برخی از این خطرها خواهیم پرداخت.

قدرت جذب سموم در برخی از کفش ها

بعضی از کفش ها به علت جنس خاص خود قدرت جذب سموم و آلودگی ها را دارند. مثلا اگر شما روی چمن یا پارک یا هر محیط سبز و جنگلی دیگری قدم بزنید، سموم به جا مانده ناشی از سم پاشی درختان روی سطح یا چمن ها جذب کفش های شما خواهد شد و به منزل شما راه پیدا خواهد کرد. حتما خودتان هم می-توانید عوارض ناشی از این سموم را تصور کنید.

فشار اضافی روی فرش و قالی ها و در نتیجه خراب شدن آن ها

فشاری که هنگام راه رفتن با کفش به فرش و موکت وارد می¬شود، چند برابر فشار راه رفتن روی آن¬ها با پای برهنه است. این فشار در طولانی مدت به کفی ها آسیب وارد کرده و باعث می شود عمر فرش یا قالی های شما کم تر از حد معمول شود.

خطر جدی برای کودکان خردسال

تحقیقات نشان داده است که کف هر کفش که در خارج از منزل پوشیده می شود، حاوی حدود 400 هزار باکتری مضر برای انسان است. کودکان خردسال مخصوصا کودکان زیر یک سال عادت دارند بعد از برداشتن هر وسیله ای آن را در دهان خود قرار دهند و فکر می¬کنید تماس مستقیم وسیله ای که بیش از 400 هزار باکتری مضر برای بدن انسان بالغ دارد، با سلامتی کودک خردسال شما چه خواهد کرد؟

وقت بیشتری از شما خواهد گرفت

با این که این مورد از معایب اصلی نیست و سلامتی شما را تهدید نمی کند، اما پوشیدن کفش داخل منزل باعث می شود کفش شما بیشتر در معرض آلودگی و کثیفی قرار بگیرد و این مسئله که همیشه آن را به پا دارید باعث می شود وقت مقرری برای تمیز کردن آن اختصاص ندهید و میزان کثیفی بیشتر شود و هر زمان که خواستید کفش را تمیز کنید مجبور به صرف زمان طولانی تری باشید.
فلسفه دیگری وجود دارد که بیشتر از این که جنبه پزشکی داشته باشد، جنبه روانشناسی دارد. برخی افراد معتقدند هنگامی که در حین ورود به منزل کفش های خود را در می آورید یا تعویض می کنید، ذهن شما مرزی برای داخل و خارج خانه در نظر می گیرد به همین دلیل است که پس از وارد شدن به منزل بسیاری از خستگی ها و آشفتگی های ذهنی و کاری از ما دور می شوند.

پوشیدن کفش در خانه

اما در کنار تمام این مسائل پوشیدن استاندارد و درست کفش در منزل نه تنها بد نیست می تواند مزایایی هم داشته باشد. مثلا این که در زمستان پاهای شما را گرم نگه خواهد داشت.
اگر دوست دارید داخل منزل کفش بپوشید و از مزایای پوشیدن کفش داخل منزل بهره مند شوید، از یک جفت کفش تمیز و مخصوص داخل خانه برای پوشیدن در منزل استفاده کنید و به محض رسیدن به منزل کفش های بیرون خود را با کفش هایی که برای منزل آماده کرده اید تعویض کنید با این کار هم آلودگی به داخل خانه نفوذ نمی کند و هم پای شما در مجاورت مستقیم با کف زمین قرار نمی¬گیرد و از سرما دیدن پاها هم جلوگیری
می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *